Media Pembelajaran Mengenai Kosakata Bahasa Jawa Krama Untuk Anak SD Berbasis Animasi Motion Graphic

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Ali Rachmad Pratama Amien

Abstract

Indonesia has various languages, one of which is Javanese. Javanese is the language used to communicate by people from the Javanese tribe. In the world of education, Javanese is included in elementary school learning in areas such as East Java. But not a few children who have difficulty in learning about learning the Java language so that it can trigger a lack of understanding of the Java language properly and correctly, especially the Java language Krama. Therefore, the need for a media that is useful for helping children in learning about Java language Krama. This paper focuses on designing a motion graphic animation instructional media that is effective and attractive to help children in learning about Krama Java language vocabulary using qualitative methods such as interviews and observation.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Amien, A. (2021). Media Pembelajaran Mengenai Kosakata Bahasa Jawa Krama Untuk Anak SD Berbasis Animasi Motion Graphic. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 185-194. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i2.47130

References

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1, 104–117.
Firmandasari, A. R., Suryawinata, M., & Hasanah, F. N. (2020). Game Bahasa Jawa Krama Sebagai Media Pembelajaran Anak Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(2), 150–160.
Hasanah, U., & Nulhakim, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1, 91–106.
Mustikasari, R., & Astuti, C. W. (2020). Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa Pada Siswa Tk Dan Kb Di Kelurahan Beduri Ponorogo. Jurnal Bahasa Sastra Dan Pengajaran, 9, 64–75.
Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & Nurani, Y. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 588–596.
Prawiro, S. A., & Irawan, A. H. (2012). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas 4 SD Dengan Metode Learning The Actual Object. Jurnal Sains Dan Seni Its, 1(1), f-28-f-33.
Putra, F. E., & Purwanti, R. S. (n.d.). Penggunaan Bahasa Jawa Siswa Kelas III A Sd Karangjati Tamantirto Kasihan Bantul.
Rumidjan, M. A. (2016). Profil Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar. Jurusan KSDP Prodi PGSD FIP Universitas Negeri Malang, 5 (1), 55–61.
Utami, D. (2011). animasi Dalam Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 7(1), 44–51.
Wibisono, A. B. (2020). Riset Desain : Pengumpulan Data dan Analisa. CV. Putra Media Nusantara.
Yulianti, I., Isnani, A., Zakkiyyah, A. L., & Hakim, J. (2018). Penerapan Bahasa Jawa Krama Untuk Membentuk Karakter Sopan Santun Di Sekolah Dasar. Jurusan Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang, 160–165.