Analisis Kelayakan Isi dan Bahasa pada Buku Teks Bahasa Sunda Gapura Basa Kelas VII SMP

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Yuliani Mayasari
Dingding Haerudin
Nunuy Nurjanah

Abstract

The feasibility of the content and language of the Sundanese language textbook must be in accordance with the applicable curriculum, besides the content itself must be related with the core competencies of the learning. The purpose of this study was to determine the feasibility of content and appropriateness of the language in 2017 revised edition of Sundanese Gapura Basa textbook for SMP class VII. The research method used a qualitative method. The data in the form of words and sentences. The results showed that the appropriateness of the content and language of the Sundanese Gapura Basa textbook for class VII SMP was in accordance with the instruments set by the BSNP which included the suitability of the material and the curriculum and the applicable basic competencies, the accuracy of the material in the book, and supporting material used. The feasibility of the language includes communication, straightforwardness, coherence, conformity with the correct Sundanese language rules and the use of terms, pictures, or symbols according to the development of students. The results of the research also show that the Sundanese language textbook Gapura Basa SMP grade VII revised 2017 edition is feasible to use. by educators in the teaching and learning process.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Mayasari, Y., Haerudin, D., & Nurjanah, N. (2023). Analisis Kelayakan Isi dan Bahasa pada Buku Teks Bahasa Sunda Gapura Basa Kelas VII SMP. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 11(1), 1-7. https://doi.org/10.15294/piwulang.v10i1.52503

References

Anisah, A. (2017). Pengaruh penggunaan buku teks pelajaran dan internet sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS. LOGIKA Jurnal Ilmiah Lemlit Unswagati Cirebon, 18(3), 1-18.

Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Badan Standar Nasional Indonesia. Instrumen Penilaian Buku Ajar .(http://bsnpindonesia.org/2014/05/28/instrumen-penilaian-buku-teks-pelajaran-tahun-2014/).

Budiarti. (2009). Analisis Kualitas Materi Membaca Buku Teks Bahasa Jawa SMP Terbitan Aneka Ilmu. Skripsi: Unnes.

Fathurrohman, Muhammad. (2012). Kategorisasi Nilai Religius .https://muhfathurrohman.wordpress.com
Hendrawanto, Yusuf. (2017). Kelayakan Buku Teks Bahasa Indonesia SMA/SMK: Analisis Kebahasaan, Isi, Penyajian, Kegrafikan, dan Ketebacaan, Diunduh dari http://lib.unnes.ac.id/27037/1/full.pdf

Khalifah, E. M. N. (2023). Analisis Kualitas Kelayakan Isi Buku Teks Siswa Bahasa Indonesia Untuk SMA-MA/SMK-MAK Kelas X Terbitan Yrama Widya (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Kusuma, D. (2018). Analisis keterbacaan buku teks fisika SMK kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, 1 (1), 14-21.

Mahardika, M. D. G. (2020). Kepentingan rezim dalam buku teks sejarah di sekolah. ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 16(1).

Moleong, Lexy J. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhammad Ridho P, Fitriani L. Kelayakan Isi dan Bahasa Buku Ajar Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII Kurikulum 2013Edisi Revisi 2017 Penerbit Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Universitas Negeri Medan. Diunduh dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/basastra/article/view/11739

Mulyono, Pudji. (2007). Kegiatan Penilaian Buku Teks. Bulletin BSNP, 2

Muslich, Masnur. (2010). Text Book Writing. Jakarta: Ar-rus Media.

Puwono, Agung Seto, (2008). Pemaknaan Buku Bagi Masyarakat Pembelajar. Jakarta: CV.

Rahmawati, G. (2015). Buku teks pelajaran sebagai sumber belajar siswa di perpustakaan sekolah di SMAN 3 bandung. EduLib, 5(1).

Rohim, I. S. (2022). Keterbacaan Buku Teks Keterbacaan Buku Teks Bahasa Sunda Rancagé Diajar Kelas X Untuk SMA/SMK/MAK. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(1), 89-94.

Sitepu, B.P. 2012. Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suherli. (2008). Buku Teks Layak Pakai di Sekolah.Online. http://suherlicentre.blogspot.com/2008/05/buku-teks-layak-pakai-disekolah.html.

Wardani, O. P. (2018). Analisis kelayakan isi dan bahasa pada buku teks SMA “Bahasa Indonesia Ekspresi Diri Dan Akademik “kelas X SMA. Jurnal pendidikan bahasa Indonesia, 5(2), 75-82.

Wardani, Oktarina P. (2017). Analisis Kelayakan Isi dan Bahasa Pada Buku Teks SMA “Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik” Kelas X SMA Diunduh dari http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/jpbsi/article/view/2352

Wulan, S. H., Suwarna, S., Nurhidayati, N., & Rubiyanto, Y. (2020). Telaah Buku Teks Mata Pelajaran Bahasa Jawa SMA Wiyata Basa Jawa ‘ WIBAWA’ Berdasarkan Diagram FRY. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 8(2), 148-154.