Nilai Pendidikan Budi Pekerti Dalam Antologi Geguritan Lathi Karya Eko Wahyudi

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Harsiti Nur Fitri Ana
Djoko Sulaksono
Astiana Ajeng Rahadini

Abstract

This research is motivated by the importance of inculcating the value of character education to students through Javanese literary works of geguritan. The purpose of this study is to describe the value of character education contained in the anthology of Lathi geguritan by Eko Wahyudi. The method used in this research is descriptive qualitative. The data source in this study is the geguritan in the anthology of Lathi geguritan by Eko Wahyudi. The research data are in the form of words, phrases, clauses, sentences in geguritan which contain the value of character education. Data collection techniques using document analysis. Test the validity of the data using triangulation theory. The data analysis technique used is an interactive analysis technique using the Miles & Huberman model. The results of the study show that the values ​​of character education contained in the anthology of Lathi geguritan by Eko Wahyudi include: religiosity, sociality, gender, justice, democracy, honesty, independence, fighting power, responsibility, and respect for the environment. Through geguritan in the anthology of Lathi's geguritan, the author wants to convey a message or message to the reader to become a complete human being with strong noble character.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Fitri Ana, H., Sulaksono, D., & Rahadini, A. (2023). Nilai Pendidikan Budi Pekerti Dalam Antologi Geguritan Lathi Karya Eko Wahyudi. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 11(1), 35-46. https://doi.org/10.15294/piwulang.v11i1.57510

References

Aisyah, S., Jaya, W. S., & Surastina, S. (2016). Nilai-Nilai Sosial Novel “Sordam” Karya Suhunan Situmorang. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 1(1), 37-47.

Arliwan, D., Ninuk L., Zuriyati. (2022). Nilai Pendidikan Karakter dalam Sastra Lisan Kinoho Suku Tolaki. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 8(1).

Bahri, S. (2015). Implementasi pendidikan karakter dalam mengatasi krisis moral di sekolah. Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 57-76.

Dwinuryati, Y., & Andayani. (2017). “Kajian Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pada Cerita Rakyat Nyi Andan Sari dan KI Guru Soka”. Jurnal Artefak. 4 (1).

Ekowati, V. I., Wulan, S. H., Handoko, A., & Insani, N. H. (2017). Pendidikan Karakter dalam Iluminasi Naskah Babad Pecinna. Humaniora, 22(1), 32–44.
https://journal.uny.ac.id/index.php/humaniora/article/viewFile/19101/pdf

Ekowati, V. I., Wulan, S. H., Handoko, A., & Insani, N. H. (2018). Ajaran Budi Pekerti dalam Iluminasi Naskah Babad Kartasura - Sukawati. Manuskripta, 8(1), 129–157. https://doi.org/https://doi.org/10.33656/manuskripta.v8i1.104

Gatriyani, N.P. (2022) Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Gaguritan Watugangga. Genta Hredaya, 6(1).

Insani, N. H. (2020). Ecological Wisdom in Wangsalan As an Effort To Strengthen Character Education With Conservation-Minded. Aksara, 32(1), 47–66. https://doi.org/10.29255/aksara.v32i1.365.47-66

Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa (Badan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa). Jakarta: Kemendiknas.

Kurniawan, S. (2013). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasinya Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Moleong, L. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).

Ratna, N.K. (2014). Peranan Karya Sastra, Seni, dan Budaya dalam Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Restari, Y.A., & Rahman, R. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Palupuh. An-Nuha, 1(3), 361-376.

Samal, A.L. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dan budi pekerti di sekolah pada era globalisasi. Potret Pemikiran, 21(2), 10-14.

Saputra, K. H. (2017). Puisi Jawa: Struktur dan Estetika. Jakarta: Bukupop.

Setiawan, K. E. P. (2019). Nilai Pendidikan Budi Pekerti dalam Naskah Cerita Rakyat Prabu Angling Darma. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1).

Setiawan, K.E.P. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Budi Pekerti Masyarakat Jawa dalam Tradisi Maguti. Jurnal Pendidikan, 11(2) 59-69.

Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sulistyowati, Y. (2020). Kesetaraan Gender dalam Lingkup Pendidikan dan Tata Sosial. Ijougs: Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2), 1-14.

Sulyati, E. (2020). Character Education and Language. International Journal of Science and Society, 2(1), 255-266.

Suparno, P. dkk. (2003). Pendidikan Budi Pekerti untuk SMU-SMK. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Wahyuningtyas, K. & Pramudiyanto, A. (2021). Perbandingan Motif Cerita Jaka Tarub dan Nawang Wulan dengan Cerita Niulang Zhinu. Diwangkara, 1(1).

Widyahening, E.T. & Wardhani, N.E. (2016). Literary works and Character Education. International Journal of language and literature, 4(1), 176-180.

Yasa, I.N.A., Mastini, G.N., Sentana, G.D.D. (2018) Nilai Pendidikan Karakter Ring Geguritan Dewi Durgandhini. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 2(1), 52-57.