Penyusunan Kumpulan Cerkak Bebungahing Rekasa Sebagai Sumber Belajar untuk Jenjang SMP/MTs
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Cerkak is one of the Javanese language learning materials that is less attractive to students because of the lack of interesting learning resources. This research and development aims to produce a collection of short stories entitled Bebungahing Rekasa as a learning resource for the SMP/MTs level. This study uses the Borg and Gall model which consists of 10 stages, namely (1) needs analysis and data collection, (2) planning, (3) product design development, (4) validation test, (5) initial product revision, (6) limited field tests, (7) product revisions, (8) field tests, (9) final product improvements, and (10) socialization and implementation. Data were obtained from material expert validation tests, practical tests from Javanese language teachers, and field tests on 30 class VIII F students of SMP Negeri 18 Malang. The resulting collection of cerkak contains 12 titles with various themes, and raises the values of Javanese culture and character education. Based on the results of the validation and testing of practitioners, it was found that the eligibility percentage was 87% from material experts and 75% from practitioners. Based on the results of the field test, the 12 cerkak titles received a good response even though there were some words that the students did not understand. The test results show that the Bebungahing Rekasa cerkak collection can be used as a source of learning Javanese, especially for class VIII at the SMP/MTs level, also can add to regional reading materials for the general public.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Anisya, Auliya, & Imam Suyitno. 2018. Pengembangan E-Book Memahami Cara Menulis Cerkak Bahasa Jawa dengan Menggunakan Sumber Ide Gambar Berseri untuk Siswa Kelas XII. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya 2(1):38–43. doi: 10.17977/um007v2i12018p038.
Ardiyana, Vindi Putri, Yusro Edy Nugroho, and Mujimin. 2020. Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Serat Wulangreh Pupuh Pangkur untuk Pembelajaran Bahasa Jawa SMP di Kota Semarang. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa 7(2):28–33. doi: 10.15294/piwulang.v7i2.29601.
Aribowo, Eric Kunto. 2018. Digitalisasi Aksara Jawa dan Pemanfaatannya sebagai Media Pembelajaran bagi Musyawarah Guru Mata Pelajaran Bahasa Jawa SMP Kabupaten Klaten. Warta LPM 21(2):59–70. doi: 10.23917/warta.v21i2.5620.
BPS Provinsi Jawa Timur. 2023. Hasil Long Form Sensus Penduduk 2020 Provinsi Jawa Timur. Surabaya: BPS Provinsi Jawa Timur.
Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Tengah. 2014. Kurikulum 2013 Muatan Lokal Bahasa Jawa SMP/SMPLB/MTs. Semarang: Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Tengah.
Gubernur Jawa Timur. 2014. Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 19 Tahun 2014 Tentang Mata Pelajaran Bahasa Daerah Sebagai Muatan Lokal Wajib Di Sekolah/Madrasah. Surabaya: JDIH Biro Hukum Setda Prov. Jatim.
Fitriana, Tya Resta, and Astiana Ajeng Rahadini. 2021. Pandangan Guru terhadap Pelaksanaan Kurikulum 2013 Muatan Lokal Bahasa Jawa. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa 9(1):83–99. doi: 10.15294/piwulang.v10i2.57648.
Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. 2022. Peraturan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 039/H/P/2022 Tentang Pedoman Penilaian Buku Pendidikan. Jakarta: Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi
Mustikasari, Rizki, and Cutiana Windri Astuti. 2020. Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa pada Siswa TK dan KB di Kelurahan Beduri Ponorogo. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran 9(1):64. doi: 10.35194/alinea.v9i1.839.
Pranowo, Benedictus Bherman Dwijatmoko, and Danang Satria Nugraha. 2022. Preservasi Bahasa Jawa Krama Sebagai Monumen Hidup Kearifan Lokal Masyarakat Jawa. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa 11(2):262. doi: 10.26499/rnh.v11i2.3909.
Pusat Pengembangan dan Pelindungan Bahasa dan Sastra. 2021. Laporan Kinerja 2021. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Riset, dan Teknologi.
Putra, Wisnu Bayu, and Latif Nur Hasan. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android E-Macer untuk Materi Cerkak di MTS Darul Ulum Waru. JOB (Jurnal Online Baradha) 24(4).
Salim, and Haidir. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development). Jakarta: Penerbit Kencana.
Sari, Lidya Puspita. 2018. Damel Media Pasinaon Flashbook Cerkak kangge Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Penelitian Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jawa 7(6).
Setyowati, Herlina, and Laksito Wening Pamilih. 2019. Permasalahan Sosial Dalam Antologi Cerkak ‘Pulo Asu.’ Lokabasa 10(1):53. doi: 10.17509/jlb.v10i1.16932.
Suharyo, Suharyo. 2018. Nasib Bahasa Jawa dan Bahasa Indonesia dalam Pandangan dan Sikap Bahasa Generasi Muda Jawa. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra 13(2):244. doi: 10.14710/nusa.13.2.244-255.
Trijatmiko, Nicholas, Agus Wedi, and Saida Ulfa. 2019. Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah sebagai Sumber Belajar untuk Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V SDN Tingal 1 Garum Blitar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 2(4):278–83. doi: 10.17977/um038v2i42019p278.
Wei, Wei, Yi Yu, and Ge Gao. 2022. Investigating Learners’ Changing Expectations on Learning Experience in a MOOC of Professional Translation and Interpreter Training. SAGE Open 12(4):1–11. doi: 10.1177/21582440221134577.
Widianto, Eko. 2018. Pemertahanan Bahasa Daerah Melalui Pembelajaran Dan Kegiatan Di Sekolah. Jurnal Kredo 1(2):1–13.
Zustiyantoro, Dhoni, Widodo Widodo, Rani Nur Safitri, and Mita Wahyuni. 2020. Pengembangan Novelet Berbahasa Jawa Bertema Sejarah Semarang untuk Pembelajaran Sastra Jawa SMA/Sederajat. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa 8(2):134–47. doi: 10.15294/piwulang.v8i2.42672.