Ardianto. (2013). Tindak Tutur Direktif Guru dalam Wacana Interaksi Kelas Anak Tunarungu. Litera: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(1), 1-12.
Ariyanti, Lita D., & Zulaeha I. (2017). Tindak Tutur Ekspresif Humanis dalam Interaksi Pembelajaran di SMA Negeri 1 Batang: Analisis Wacana Kelas. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6 (2), 111-122.
Alviah, I. (2014). Kesantunan Berbahasa dalam Tuturan Novel Para Priyayi Karya Umar Kayam. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3 (2), 128-135.
Cummings, L. (2007). Pragmatik Sebuah Perspektif Multidisipliner. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fattah, R. A., & Sujono, F. K. (2020). Social Presence of Ruangguru in Social Media during Covid-19 Pandemic. Jurnal The Messenger, 12 (2), 180-190.
Hasan, & Hasmiana. (2016). Penggunaan Media Audio Visual terhadap Ketuntasan Belajar IPS Materi Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, dan Transportasi pada Siswa Kelas IV SD Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3 (4), 22-33.
Hidayati, Reza N., Hartono B., & Hariyadi. (2017). Kesantunan Berbahasa dalam Rubrik “Ngresula” Radar Tegal. Jurnal Sastra Indonesia (JSI) (2), 12-24.
Latifah, A., N. (2018). Tindak Tutur Direktif pada Dialog Film Surga yang Tak Dirindukan 2 pada Siswa Kelas XI SMA. Surya Bahtera: E-Journal Universitas Muhammadiyah Purworejo, 6 (53), 419-428.
Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37 (1), 27-35.
Muhson, & Ali. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 8 (2), 1-10.
N. Nurhamida, & T. Tressyalina. (2019). Strategi Bertutur dalam Tindak Tutur Ekspresif Bahasa Indonesia pada Kegiatan Diskusi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8 (4), 21-29.
Nugrahani, R. (2007). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Lembaran Ilmu Pendidikan, 36 (1): 36-44.
Rahmawati. (2020). Tindak Tutur Direktif dalam Percakapan Nonformal Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Tadulako. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5 (3), 2-16.
Ratnawati E. (2012). Respon Verbal Peserta Didik SMP terhadap Jenis, Fungsi, dan Kesantunan Tuturan Guru Bahasa Indonesia di dalam Interaksi Pembelajaran. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1 (2), 85-90.
Rustono. (1999). Pokok-Pokok Pragmatik. Semarang: IKIP Semarang Press.
Rohmadi, M. (2017). Pragmatik Teori dan Analisis. Surakarta: Yuma Pustaka.
Safrihady, & Mardikantoro H. B. (2017). Jenis dan Fungsi Pragmatis Tindak Tutur Masyarakat Melayu Dialek Sambas di Kota Singkawang. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6 (15), 59-67.
Silvia, M. (2019). Aplikasi Pendidikan Online “RUANG GURU” Sebagai Peningkatan Minat Belajar Generasi Milenial dalam Menyikapi Perkembangan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 3, No. 2, Universitas Bung Hatta, 241-246.
Sudaryanto, (2015). Metode dan Teknik Analisis Bahasa. Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistik. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.
Sukmadinata, & Nana, S. (2013). Pengembangam Kurikulum: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sumarti, S. (2015). Strategi Kesantunan dan Ketidaksantunan dalam Tindak Tutur Direktif Guru. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 16 (1). 63-73.
Triyanto, Eko., Sri A., & Nunuk, S. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1 (2), 226-238.
Yuliarti, Rustono, & Nuryatin, A. (2015). Tindak Tutur Direktif dalam Wacana Novel Trilogi Karya Agustinus Wibowo. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol 4 No. 2, 78-85.
- Abstract viewed - 101 times
- PDF downloaded - 206 times
Affiliations
Ervin Oktaviani Herdianti Putri
Universitas Negeri Semarang
Haryadi Haryadi
Universitas Negeri Semarang
Bernadus Wahyudi Joko
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Directive Speech Acts on Teaching Styles of Online Learning Mentor in Ruangguru Application
Vol 12 No 1 (2023): April 2023
Submitted: Jan 2, 2020
Published: Apr 30, 2023
Abstract
Speech acts in learning interactions are one of the interesting language studies to be studied because this is not only related to linguistic aspects but also affects social culture. This research is motivated by the mentor's speech acts in delivering learning materials with their own style or characteristics. Based on these problems, directive speech acts are needed in the mentor's teaching style to attract students' attention in learning activities. So how does the mentor's directive speech act function in the Ruangguru application online teaching style. The purpose of this study is to analyze the directive speech acts that contain directive functions in the mentor's (Master Teacher) speech in Ruangguru online learning application. This research uses a qualitative descriptive approach. The data were collected using the listening method, followed by the involved the conversation observation technique, record, and note. The results of the study showed that the mentor's (Master Teacher) speech in Ruangguru online learning application found several speeches that contain pragmatic functions of inviting, ordering, requesting, forcing, challenging, urging, and suggesting.