PEMBINAAN MORAL ANAK DI SLB YPLB (YAYASAN PENDIDIKAN LUAR BIASA) DANYANG KECAMATAN PURWODADI KABUPATEN GROBOGAN

Main Article Content

Hesty Nurtika Riyandani

Abstract

The objectives of this research to find out the characteristic of the students’ morality  in SLB B YPLB Danyang Kabupaten Grobogan, the morality that is implanted to the students’ of SLB B YPLB Danyang Kabupaten Grobogan, and the obstacles faced by the teacher in doing the founding of morality to the students of SLB B YPLB Danyang Kabupaten Grobogan. This research uses qualitative method. The location of this method is in SLB B YPLB Danyang Kecamatan Purwodadi Kabupaten Grobogan. The procedure of data collection uses observation, interview, and documentation techniques. The results of this research show that The characteristic of the morality founding that is applied by SLB B YPLB Danyang is contained in the used curriculum, the process of morality founding, the activity of morality founding, and the implementation time. The values of morality that are implanted to the students of SLB B YPLB are appropriate with the values contained in the Pancasila. The obstacles that are faced in doing the founding of morality in SLB B YPLB Danyang consist of internal and external obstacles. The suggestions of this research are: for school, based on the condition exists, it shows that there are still many teachers with less competent skill. Therefore, school party should do the recruitment of teachers as well as and as objectively as it can.

Article Details

Section
Articles

References

Buku
Arikunto, Suharsimi. 2012. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Bertens, K. 2005. Etika. Jakarta: PT Gramedia Pustaka
Utama.
Budiningsih, C Asri. 2008. Pembelajaran Moral Berpijak
pada Karakteristik Siswa dan Budayanya. Jakarta:
Rineka Cipta.
Bungin, Burhan. 2008. Penelitian Kualitatif Komunikasi,
Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial
Lainnya. Jakarta: Kencana.
Busono, Mardiati. 1988. Diagnosa dalam Pendidikan.
Jakarta: Depdikbud.
Daroeso, Bambang. 1986. Dasar dan Konsep Pendidikan
Moral. Semarang:
Aneka Ilmu.
Depdiknas. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia
(Cetakan Ketiga). Jakarta: Balai Pustaka.
Hamalik, Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran.
Jakarta: Bumi Aksara
Haricahyono, Cheppy. 1989. Pendidikan Moral Dalam
Beberapa Pendekatan.
Jakarta : P2LPTK.
---------------------------. 1995. Dimensi Dimensi Pendidikan
Moral. Semarang: IKIP Semarang Press.
Kurtines, William M. 1992. Moralitas, Perilaku Moral,
dan Perkembangan Moral. Jakarta: Universitas
Indonesia (diterjemahkan oleh M.I Soelaeman)
Moleong, Lexy. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif.
Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mugiarso, Heru. 2009. Bimbingan dan Konseling.
Semarang: UPT MKK UNNES.
Poerwadarminto, WJS. 1979. Kamus Besar Bahasa
Indonesia. Jakarta : Bulan
Bintang.
Purwanta, Edi. 2012. Modifikasi Perilaku Alternatif
Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Rachman, Maman. 2011. Metode Penelitian Pendidikan
Moral. Semarang: UNNES Press.
Salam, Burhanudin. 2000. Etika Individual Pola Dasar
Filsafat Moral. Jakarta: PT Rineka Cipta
Santoso, Hargio. 2012. Cara Memahami Dan Mendidik
Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Gosyen
Publishing.
Suseno, Frans Magnis. 1987. Etika Dasar MasalahMasalah Pokok Filsafat Moral. Yogyakarta:
Kanisius.
Sukardi. 2006. Penelitian Kualitatif-Naturalistik Dalam
Pendidikan. Yogyakarta: Usaha Keluarga.
Yusuf, Syamsu. 2009. Psikologi Perkembangan Anak dan
Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yusuf, Syamsu dan A. Juntika Nurihsan. 2009.
Landasan Bimbingan dan Konseling.
Bandung: PPS UPI dengan Remaja
Rosdakarya.
Zuriah, Nurul. 2009. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti
dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: PT Bumi
Aksara.
Jurnal
Wardani, Novita Eko dan M. Towil Umuri. 2011.
Bentuk-Bentuk Pembinaan Moral Siswa SMA
PGRI 1 Temanggung Tahun Ajaran
2008/2009. Jurnal citizenship Vol 1. 1: 47-61.
Perundang-undangan
PP No. 72 Tahun 1991. Pendidikan Luar Biasa.
Jakarta.
UU RI No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan
Nasional