ANALISIS BUKU AJAR IPA BIOLOGI YANG BANYAK DIGUNAKAN DI SMP NEGERI KABUPATEN JEPARA
Abstract
This research aimed to identify the book readability level, suitabality of concept and pictoral appropriateness level according to the Biology textbook of Cambell and friends, eighth edition, part 1 (2008) and its fith edition part 2 and 3, spelling accurateness and readiness of Erlangga Biology Books written by Istamar Syamsuri and friends (2007) part 2 according to BSNP standard-based evaluation from teachers. This research was descriptive qualitative approaches to assess the quality of Biology books for SMP students, Grade VIII in Jepara.The research result showed that readability level of sample was 8,57% , easy sample 8,57%, difficult sample 64,29%, dan invalid sample 8,57% ; in term of suitability of concept it did nof find wrong concept from 231 concepts and inappropriate pictures 11,50% from 113 pictures ; spellibility or error typing, misuse of capital letter, and mis use of punctuation mark were respectively: 6,5 and 1; and advisibility of the book according to BSNP was high based on the instrumen stage I and instrument stage II as much as 86,2% under thcriteria very suitable.In sum, Erlangga biology books by Istamar Syamsuri, and friends(2007)part 2 were not fully readable for grade VIII SMP students.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat keterbacaan, tingkat kesesuaian konsep dan gambar dengan buku teks biologi edisi kedelapan jilid 1 (2008) dan edisi kelima jilid 2 dan 3(2004) karangan Campbell, dkk, tingkat kesalahejaan, dan tingkat kelayakan buku pelajaran IPA Biologi menurut standar BSNP berdasarkan penilaian dari guru. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan mengkaji kualitas buku IPA Biologi SMP kelas VIII yang banyak digunakan di SMP Negeri Kabupaten Jepara yaitu buku karangan Istamar Syamsuri, dkkjilid 2(2007) penerbit Erlangga.Hasil penelitian menunjukan untuk tingkat keterbacaansampel sesuai 18,57%, sampel mudah 8,57%, sampel sulit 64,29%, dan sampel invalid 8,57% ; untuk tingkat kesalahan konsep tidak ditemukan kesalahan konsepdari 231 konsepdan memiliki kesalahan gambar 11,50% dari 113 gambar ; untuk kesalahejaan memiliki 6 kesalahan ketikan, 5kesalahan penggunaan huruf kapital, dan 1kesalahan penulisan tanda baca; dan untuk tingkat kelayakan bukumenurut standar BSNPmemenuhi standar kelayakan pada Instrumen tahap I dan tahap II sebanyak 86,2% dengan kriteria sangat sesuai.Simpulan dari penelitian ini adalahBuku pelajaran IPA BIologi terbitan Erlangga karangan Istamar Syamsuri, dkk tahun terbit 2007 jilid 2 belum sepenuhnya sesuai untuk siswa kelas VIII pada tingkat keterbacaan.
References
Adisenjaja,Y.H. & Romlah, O. 2007. Analisis Buku Ajar Sains Berdasarkan Literasi Ilmiah Sebagai Dasar untuk Memilih Buku Ajar Sains (Biologi).Makalah dipresentasikan pada seminar Nasional Pendidikan Biologi Jurusan Pendidikan Biologi, UPI, 25-26 Mei 2007.
Aesijah S. 2009. Analisis Buku Teks Mata Pelajaran Seni budaya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Kota Semarang.Harmonia 9 (1) : 99-110.
Campbell NA, Reece JB & Mitchell LG. 2004.BIOLOGI Edisi Kelima Jilid II dan III. Jakarta: Erlangga.
Campbell NA, Reece JB, Urry LA, Cain ML, Wasserman SA, Minorsky PV & Jackson RB. 2008. BIOLOGI Edisi Kedelapan Jilid I. Jakarta: Erlangga.
Holliday, W.G. 1990. Textbook illustrations- fact or filler?The Science Teacher, 5 (9):27-29.
Joy Rhonda. 2011. Spelling Skills in Two Language. International Electronic Journal of Elementary Education 3 (2) : 105-121.
Kinchin, I.M. 2011. Visualising Knowledge Structures in Biologi : Discipline, Curriculum and Student Understanding. Journal of Biological Education 45 (4) : 183-189.
SupriadiD. 2001.Anatomi Buku Sekolah di Indonesia. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa
Suryadi, A. 2007.Tingkat Keterbacaan Wacana Sains dengan Teknik Klos.Jurnal Sosioteknologi 10 (6) : 197-200.
Syamsuri I, Sulisetijono, Ibrohim & Rahayu SE. 2007.IPA BIOLOGI Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
The copyright of the article once it is accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.