PENGEMBANGAN COMICS OF BIOLOGY EXPERIMENTAL GUIDE UNTUK KELAS VII SMP RSBI
Abstract
This study determined the development process and feasibility of Comics of Biology Experimental Guide as a teaching material. This study used Research and Development (R & D). It was conducted at SMP 5 Semarang and SMP 21 Semarang. In obtaining the feasibility proof of this book as a teaching material, the study used questionnaire. Data were analyzed by using descriptive percentages. Based on the criteria of the feasibility, the results showed that this book guide is very feasible. It was able to achieve the graduation classical > 85% with KKM 75.
Â
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pengembangan Comics of Biology Experimental Guide dan kelayakannya sebagai bahan ajar. Metodepenelitian yang digunakanadalahResearch and Development (R & D). Penelitian ini dilaksanakan di SMP 5 dan 21 Semarang. Penelitianini menggunakan metodeangketuntukmemperolehbuktiidentifikasikelayakan buku petunjuk praktikum Comics of Biology Experimental Guide sebagai bahan ajar.Data dianalisismenggunakandeskriptifpersentase.Hasilpenelitianmenunjukkanbahwapenilaiankelayakan buku petunjuk praktikum Comics of Biology Experimental Guide sesuaicriteriayaitusangatlayak. Buku petunjuk praktikum Comics of Biology Experimental Guide ini mampu mencapai kelulusan klasikal > 85% dengan KKM 75
References
Andham SA. 2011. Pengembangan Diktat Biology Experimental Guide untuk Kelas XI Semester 2 Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (Skripsi). Semarang : Universitas Negeri Semarang
Arini ID. 2010. Pengembangan Module of Cells with Mind Map (MCMM) sebagai Bahan Ajar untuk Kelas XI RSBI(Skripsi). Semarang : Universitas Negeri Semarang.
Fitriyani D. 2009. Pengembangan Biology Experimental Guideuntuk SMP kelas VIII (Skripsi). Semarang : Universitas Negeri Semarang.
Mariati. 2007. Menyoal Profil Sekolah Bertaraf Internasional. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 13(067) : 566-597.
Nusantara DB. 2010. PerancanganBoardgamesebagai Media PembelajaranIlmuPengetahuanAlam untukAnak SD Kelas 1(Thesis). Surabaya : Institut Teknologi Suarabaya. Online at http://file.upi.edu/Direktori/SPS/PRODI.PENDIDIKAN_IPA.
Putrayasa IB. 2003. KurikulumBerbasisKompetensi (KBK): Rancangan dalamPengimplementasiannya. JurnalPendidikandanPengajaran IKIP NegeriSingarajaEdisi Khusus( XXXVI):110-120.
Sudjana N & A Rivai. 2005. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
The copyright of the article once it is accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.