Abstract

Abstrak


Penelitian ini bertujuan (1) mendeskripsikan proses pembelajaran mata pelajaran produktif RPL; (2) mendeskripsikan proses pengembangan desain pembelajaran  ICARE; dan (3) menganalisis keefektifannya terhadap peningkatan kecakapan hidup spesifik siswa dalam mata
pelajaran produktif  RPL. Pendekatan yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan dengan rancangan pretest-posttes control group. Temuan penelitian (1) kemampuan guru dalam membelajarkan mata pelajaran produktif   RPL belum memadai sehingga kepuasan belajar siswa rendah, (2) peningkatan kecakapan akademik siswa terjadi pada tahap connection, yaitu tahap penyampaian materi secara menyeluruh, sedangkan peningkatan kecakapan vokasional terdapat pada tahap apply, (3) pengujian hipotesis dan pengukuran signifikansi perbedaan skor tes menunjukkan bahwa desain pembelajaran ICARE efektif  untuk meningkatkan kecakapan
kecakapan hidup spesifik siswa dalam mata pelajaran produktif   RPL.

Abstract

This study aims to (1) describe the learning process of  RPL productive subjects, (2) describe the design development process ICARE learning, and (3) to analyze its effectiveness against
specific life skills enhancement students in productive subjects RPL. The approach used is a research and development with a pretest-posttes control group. The findings of  the study (1) the ability of  the teacher in teaching subjects RPL insufficient productive so low student satisfac-tion, (2) increasing the academic proficiency of  students occurs in the connection section, the delivery phase of  the material as a whole, while there is an increase in vocational skills to ap-ply stage, (3) hypothesis testing and measurement of  test scores showed a significant difference that ICARE effective instructional design skills to improve the life skills of  students in specific subjects RPL productive.