Alfianto, F., Florentinus, T. S., & Utomo, U. (2014). Pengembangan Instrumen Penilaian Apresiasi Seni Musik Materi Seni Budaya Sekolah Menengah Pertama. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 3(2), 44–52. https://doi.org/10.15294/IJCET.V3I2.9826
Arlianti, F., & Tambunan, W. (2015). Hubungan Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Iklim Kerja Guru Dengan Kinerja Guru di SMKFK Dan SMAK 2 Penabur Jakarta. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 10–22.
Azeem, N., & Omar, M. K. (2018). Exploring Teacher Performance: A Review Of Concepts And Approaches. Revolutionalising Research Practices in Education and Human Resource Development, 108–118. https://www.researchgate.net/publication/329880401_Exploring_Teacher_Performance_A_Review_of_Concepts_and_Approaches
Azwar, S. (2013). Penyusunan Skala Psikologi (2nd ed.). Pustaka Pelajar.
Bandhary, Y., Aswandi, & Suib, M. (2017). Pengaruh Supervisi Akademik dan Iklim Kerja terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(1), 1–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v6i1.18291
Candra, D., Sasongko, R. N., & Zakaria. (2017). Hubungan Antara Stres Kerja Dan Motivasi Berprestasi Dengan Kinerja Guru. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 11(5), 433–437.
Choliq, N., Tukiran, & Rochman, S. (2014). Pengaruh Motivasi Berprestasi, Iklim Sekolah, Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Di Komwil 02 Kabupaten Tegal. Sainteks, XI(1), 35–42. https://core.ac.uk/download/pdf/234098622.pdf
Cohen, L. (1976). Educational Research in Classroom and Schools a Manual of Materials and Methods. Harper & Row Publishers.
Daniel, Tampubolon, M., & Sihotang, H. (2019). Hubungan Antara Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dan Iklim Sekolah Dengan Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 169–188. https://doi.org/https:// doi.org/10.33541/jmp.v8i2.2978
Despari, R., Isjoni, & Azhar. (2021). Hubungan Antara Disiplin Kerja Dan Motivasi Berprestasi Dengan Kinerja Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri Di Kecamatan Bukit Raya Kota Pekanbaru. Jurnal JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 9(1), 24–31.
Dincer, B. (2021). Investigating the School Climate Perceptions and School Motivations of Middle School Students. International Journal of Educational Methodology, 7(2), 361–372. https://doi.org/10.12973/ijem.7.2.361
Fatwati, A. M., & Fakhruddiana, F. (2014). Kecenderungan Pola Asuh Permisif dan Kepercayaan Diri Dengan Motivasi Berprestasi Pada Siswa. Humanitas: Indonesian Psychological Journal, 11(1), 9–18. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26555/humanitas.v11i1.2323
Grajcevci, A., & Shala, A. (2021). A Review of Kosovo’s 2015 PISA Results: Analysing the Impact of Teacher Characteristics in Student Achievement. International Journal of Instruction, 14(1), 489–506. https://doi.org/ https://doi.org/10.29333/iji.2021.14129a
Hadiyanto. (2016). Teori Dan Pengembangan Iklim Kelas & Iklim sekolah (1st ed.). Penerbit Kencana.
Hidayah, R., Prihatin, T., & Utanto, Y. (2021). Development of Training on Writing Digital Textbooks Based in On in Service Learning for Teacher. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 10(2), 74–89. https://doi.org/10.15294/IJCET.V10I1.46468
Ideswal, Yahya, & Alkadri, H. (2020). Kontribusi Iklim Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Journal of Elementary Education, 4(2), 460–466. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.381
Ivancevich, J. M., Konopaske, R., & Matteson, M. T. (2007). John M. Ivancevich (7th ed.). Erlangga.
Lubis, Z., & Malau, F. (2011). Hubungan Iklim Sekolah dan Motivasi Berprestasi dengan Kebiasaan Belajar. Analatika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 3(2), 72–78. https://doi.org/10.31289/analitika.v3i2.747
Mahyunir. (2016). Hubungan Antara Motivasi Berprestasi Dan Budaya Organisasi Dengan Kinerja Guru SMP Negeri. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 10(1), 57–63.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. PT. Remaja Rosdakarya.
Mariatin, E., & Siregar, Y. R. (2012). Hubungan Motivasi Berprestasi dan Iklim Organisasi dengan Produktivitas Kerja. Analatika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 4(1), 43–48. https://doi.org/10.31289/analitika.v4i1.764
Mudofar. (2022). Hubungan Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Berprestasi Dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 526–541.
Murdaningsih, D. (2019, April). Rendahnya Kompetensi Guru Jadi Masalah Pendidikan Indonesia. Republika.Co.Id. https:// www.republika.co.id/berita/pq53k5368/rendahnya-kompetensi-guru-jadi-masalah-pendidikan-indonesia
Özgenel, M., & Mert, P. (2019). The Role Of Teacher Performance In Scholl Effectiveness. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches (IJETSAR), 4(10), 417–434.
Pidarta, M. (2004). Manajemen Pendidikan Indonesia (Revisi). Rineka Cipta.
Pitono, D. (2012). Pengaruh Nilai Portofolio Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 1(1), 53–58. https://doi.org/10.15294/IJCET.V1I1.131
Prihatin, A., Widodo, A. T., & Djuniadi. (2013). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran AutoCAD. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 2(2), 128–133. https://doi.org/10.15294/IJCET.V2I2.2678
Purnamasari, A. (2017). Iklim Sekolah, Motivasi Dan Kinerja Kepala Sekolah Dasar Negeri Di kecamatan Lembang. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(1), 82–93. https:// ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs/article/view/6517
Rahmawati, I. (2014). Pengaruh Iklim Sekolah Dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Mengajar Guru SMK Di Kota Bandung. Jurnal Administrasi Pendidikan, 21(11), 115–122.
Sahlberg, P. (2010). Educational Change in Finland. In Second International Handbook of Educational Change (pp. 323–348). Springer Netherlands.
Saragih, S. L. (2019). Hubungan Pemberdayaan Musyawarah Guru Mata Pelajaran Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Semalungun [UIN Sumatra Utara].
Sarbani, Y. A., & Subandoro, P. S. (2017). Memahami Motivasi Berprestasi dan Manfaat Penggunaan Gawai Bagi Generasi Digital Native. Vocatio: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Dan Sekretari, 1(2), 1–11.
Sari, D. P. (2016). Hubungan Iklim Sekolah Dengan Semangat Kerja Guru SMK Swasta Se-Kota Padang Panjang. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(28), 1–8. https://adoc.pub/ hubungan-iklim-sekolah-dengan-semangat-kerja-guru-smk-swasta.html
Satriadi, D. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Benefita, 1(3), 123–133. https://doi.org/http://doi.org/10.22216/jbe.v1i3.874
Septianty, I. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan Negeri (SMKN) 2 Kota Bengkulu. An-Nizom: Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 163–172.
Shabir, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik: Tugas dan Tanggungjawab, Hak dan Kewajiban, dan Kompetensi Guru. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 221–232.
Styron, R. A., & Nyman, T. R. (2008). Key Characteristics of Middle Scholl Performance. RMLE Online: Research in Middle Level Education, 31(5), 1–17. https://eric.ed.gov/?id=EJ801099
Sugiyono. (2016). Statistika untuk Penelitian. Alfabeta.
Sujarwo. (2011). Motivasi Berprestasi Sebagai Salah Satu Perhatian Dalam Memilih Strategi Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 2, 1–12.
Sulistyo, J. (2010). 6 Hari Jago SPSS 17. Cakrawala.
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A Review of School Climate Research. Review of Educational Research, 83(3), 357–385. https://doi.org/10.3102/0034654313483907
Titik, H. (2017). Pengaruh Motivasi Berprestasi terhadap Kinerja Guru di SMK Tunas Pemuda. Research and Development Journal of Education, 4(1), 44–52.
Toding, W. R. ., David, L., & Pali, C. (2015). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Angkatan 2013 Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. E-Biomedik, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.35790/ebm.v3i1.6619
Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2015). Teori Kinerja dan Pengukurannya (3rd ed.). Bumi Aksara.
Wardana, D. S. (2013). Motivasi Berprestasi Dengan Kinerja Guru Yang Sudah Disertifikasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 1(1), 98–109.
Widyastika, A. R., & Agustina, M. T. (2021). Hubungan Antara Iklim Sekolah dan Kompetensi Pedagogik Dengan Kinerja Guru SMP. Journal of Psychological Perspective, 3(1), 27–33.
- Abstract viewed - 281 times
- PDF downloaded - 250 times
Affiliations
Idha Ayu Budi Prasetyaningsih
Pascasarjana, Universitas Katolik Soegijapranata
Y. Bagus Wismanto
Pascasarjana, Universitas Katolik Soegijapranata
Augustina Sulastri
Pascasarjana, Universitas Katolik Soegijapranata
How to Cite
The Correlation between School Climate and Achievement Motivation with Teachers’ Performance
Vol 12 No 1 (2023): June 2023
Submitted: Jul 12, 2023
Published: Jun 30, 2023
Abstract
The study is aimed to evaluate the correlation between school’s climate and achievement motivation with performance of SMA Negeri 3 Pati’s teachers. The method used in this study is quantitative method with 70 respondents of teachers that consists of 29 males and 41 females. Teachers’ performance scale arranged based on performances’ dimension, Uno and Lamatenggo’s theory. Climate’s scale based on dimension of schools’ climate, Moors and Arter’s theory, while scales of achievement motivation based on the theory of McClelland which modified by the researcher. Simple evaluation of correlation uses Pearson form, got from coefficient’s value of correlation between school’s climate and teachers’ performance equal with 0.609, while p = 0,000, Whereas Correlation Coefficient’s value of achievement motivation with Teachers’ performance equal with 0,570, while p=0,000. Whereas doubled correlation got from coefficient’s value of doubled regression, that is Rx1.2.y = 0,659 and R2 =0,435. While the result of counted F =25,776 with p=0,000. This result shows that school’s climate and achievement motivation give contribution as amount of 43,5% to teachers’ performance, 56,5% remained comes from other variables. This result shows the better School’s climate and the higher teachers’ achievement motivation the better teachers’ performance.