Professional Competence of Teachers in Learning Music at Elementary Schools in Pontianak
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Gordon, E., & Wood, D. G. (1985). Learning squences activities from jump right in. Chicago: G.I.A. Publications, Inc.
Ibrahim. (1988). Inovasi pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Dikti, Proyek Pengembangan LPTK.
Kosasih, C. (2008). Kompetensi guru non lulusan pendidikan dalam mengajarkan mata pelajaran seni musik pada tingkat SMP di kota Cianjur. Bandung: Sekolah Pascasarjana UPI.
Leon, R. L. (2015). Music education in puerto rican elementary schools: A study from the perspective of music teachers. International Journal of Music Education, 33(2), 146–162.
Milles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Qualitative data analisis. 2007. Analisis data kualitatif, buku sumber tentang metode-metode baru (T. R. Rohidi, ed.). Bandung: UI-Press.
Regelski, T. A. (1981). Teaching general music. Action learning for middle and secondary schools. New York: Schirmner Books, A Division of macmillan Publishing Co., Inc.
Rohidi, T. R. (2011). Metodologi penelitian seni. Semarang: Cipta Prima Nusantara.
Rusman. (2013). Seri manajemen sekolah bermutu: Model-model pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sardiman, A. M. (2007). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Soeteja. (2008). Pendidikan seni. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Soeteja, Z. (2009). Bahan ajar cetak pendidikan seni. Jakarta: Dirjen Dikti Departemen Pendidikan Nasional.
Sukmadinata, N. S. (2007). Pendidikan profesi. In Rujukan filsafat, teori, dan praktis ilmu pendidikan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia Press.
Sun, Z., & Leung, B. W. (2014). A survey of rural primary school music education in Northeatern China. International Journal of Music Education, 32(4), 437–461.
Syukur, S. (2005). Peta kompetensi guru seni. Bandung: Dirjen PMPTK Depdikans dan FPBS UPI.
Syukur, S. (2010). Harmoni musik 2. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Utomo, U. (2010). Model pengembangan materi pembelajaran seni musik di SD/MI berdasarkan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Journal Penelitian Pendidikan (JPP), 27(2), 1-8.
Utomo, U., & Ardiyarta, T. (2013). Pengembangan instrumen penilaian unjuk kerja (performance assessment) kompetensi ekspresi dan kreasi musik di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 13(1), 1-9.
DOI: https://doi.org/10.15294/harmonia.v20i1.24932
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.