Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Se-Kecamatan Pulosari Kabupaten Pemalang

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Rezkina Mega Setiyasih

Abstract

One of the problems in the implementation of the 2013 curriculum for learning javanese is the lack of teacher’s understanding about the curriculum so that effects on the preparation lesson plan and learning implementation. This research aimed to describe the suitability of the learning with teacher’s lesson plan in junior high school pemalang district of pulosari. The result of the research are lesson plan javanese teachers is in conformity with Permendikbud number 65 of 2013, but on the basis of verbal messages delivery competence indicator, there is no indicators that make basic competence is achieved so that the learning objectivies have been achieved. Implementation of learning components that are in accordance with lesson plan is materials, methods, assessment, approaches. There is a mismatch between lesson plan and implementation of the javanese learning is on time allocation component, approaches, methods, media, materials, step of learning in core activitis and assessment.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Setiyasih, R. (2016). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Se-Kecamatan Pulosari Kabupaten Pemalang. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 4(1). https://doi.org/10.15294/piwulang jawa.v4i1.10292

References

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Badan Standar Nasional Pendidikan (BNSP). 2007. Peraturan Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
B.Uno, Hamzah. 2011. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. 2014. Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
Ibrahim,R.,dan Nana Syaodih S. 2010. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. 2008. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.
Harjanto. 2008. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Kurinasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Implementasi Kurikulum 2013: Konsep dan Penerapan. Surabaya: Kata Pena.
Kurinasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Sukses Mengimplementasi Kurikulum 2013: Memahami Berbagai Aspek Dalam Kurikulum 2013. Surabaya: Kata Pena.
Moleong, Lexy j. 2011. Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. 2009. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyana. 2008. Pembelajaran Bahasa dan Sastra Daerah Dalam Kerangka Budaya. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 tentang standar proses pendidikan sekolah menengah pertama/madrasah tsanawiyah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Rifa’i dan Anni. 2011. Psikologi Pendidikan. Semarang: UNNES Press.
Rizema putra, Sitiatava. 2013. Desain Belajar dan Mengajar Kreatif Berbasis sains. Yogyakarta: Diva Press.
Sanjaya, Wina. 2009. Perencanaan dan Desain Sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sudjana, Nana. 1989. Dasar-Dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru.