Submissions
Submission Preparation Checklist
As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.
- The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
- The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, RTF, or WordPerfect document file format.
- Where available, URLs for the references have been provided.
- The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
- The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
- If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.
Author Guidelines
Indonesian Version
1. Judul
Jurnal ilmiah harus memiliki judul yang jelas. Hal tersebut memudahkan pembaca untuk membaca inti jurnal tersebut. Judul tidak boleh memiliki makna ganda. Disarankan, tidak boleh lebih dari 12 kata jurnal berbahasa Indonesia dan lebih dari 15 kata jurnal (berbahasa Indonesia). Judul ditulis centering, menggunakan huruf capital 1 spasi dengan huruf times new roman, ukuran huruf 12, dan dicetak tebal.
2. Identitas Penulis
Nama Penulis, Nama Pembimbing I, Nama Pembimbing II ditulis tanpa gelar akademik yang disertai nama lembaga (afiliasi: nama departemen, fakultas, dan universitas), serta dianjurkan menyertakan alamat dan email .
3. Abstrak
Abstrak berbeda dengan ringkasan. Bagian abstrak dalam jurnal ilmiah berfungsi untuk mencerna secara singkat isi jurnal. Abstrak berfungsi sebagai penjelas isi, tanpa, mengutip secara langsung terhadap tulisan yang ada pada jurnal. Bagian abstrak harus menyajikan sekitar 250 kata yang merangkum tujuan, metode, hasil dan kesimpulan. Jangan gunakan singkatan atau kutipan dalam abstrak. Pada bagian ini harus berdiri sendiri, tanpa catatan kaki. Cara mudah untuk menulis abstrak adalah mengutip poin-poin paling penting di setiap bagian jurnal. Kemudian menggunakan poin-poin untuk menyususn deskripsi singkat tentang jurnal yang telah dibuat. Penulisan abstrak diketik menggunakan 1 spasi dengan huruf times new roman, dengan ukuran huruf 12.
4. Kata Kunci
Kata kunci sebanyak 3-5 kata, diambil dari inti yang akan dibahas dalam penelitian menggunakan 1 spasi dengan huruf times new roman, dengan ukuran huruf 12.
5. Pendahuluan
Pendahuluan berisi latar belakang mengapa penelitian dilakukan, uraian permasalahan yang akan diteliti, dikaitkan dengan teori, dan diakhiri dengan tujuan dilaksanakan penelitian tersebut. Penulisan diketik dengan 1 spasi dengan huruf times new roman, ukuran huruf 12, kurang lebih 4-6 halaman.
6. Metode Penelitian
Bagian ini menjelaskan ketika percobaan telah dilakukan. Peneliti menjelaskan desain percobaan, peralatan, metode pengumpulan data, dan jenis pengendalian. Jika percobaan dilakukan di alam, maka penulis menggambarkan daerah penelitian, lokasi, dan juga menjelaskan pekerjaan yang dilakukan. Aturan umum yang perlu diingat adalah bagian ini harus memaparkan secara rinci dan jelas sehingga pembaca memiliki pengantahuan dan teknik dasar agar bisa dipublikasikan. Penulisan Metode diketik menggunakan 1 spasi dengan huruf times new roman, ukuran huruf, kurang lebih 1 halaman.
7. Hasil dan Pembahasan
Pembahasan dapat dibagi dalam beberapa sub bagian. Diketik dalam 1 spasi. Penulisan kurang lebih 4-6 halaman, dengan huruf times new roman, ukuran huruf 12. Dalam pembahasan membandingkan hasil penelitian dengan model atau teori yang diacu, dan menghubungkan hasil penelitian Anda dan penelitian sebelumnya dengan menunjukkan persamaan dan membahas perbedaannya. Pembahasan digunakan untuk hasil penelitian kualitatif, sedangkan Hasil dan Pembahasan digunakan untuk hasil penelitian kuantitatif.
8. Simpulan
Dalam simpulan yang dibahas pembuktian hipotesis dari penelitian, ditulis ringkas yang memuat informasi yang cukup sehingga pembaca mengetahui bahwa telah membuktikan hipotesis yang telah dilakukan dan dalam mengetahui kelebihan dan kekurangan metode. Proses penulisan menggunakan 1 spasi dengan huruf times new roman, dengan ukuran huruf 12. Biasanya, bagian ini dibubuhi saran yang berisi kemungkinan penelitian lebih lanjut, dan potensi-potensi yang dimiliki metode yang dipakai dapat dimasukkan.
9. Daftar Pustaka
Daftar pustaka pada karya ilmiah ditulis langsung setelah teks berakhir (tidak perlu ganti halaman baru), sedangkan daftar pustaka pada makalah, buku, atau penelitian ditulis dengan berganti halaman baru. Jenis penulisan daftar pustaka diberi judul DAFTAR PUSTAKA, dicetak tebal dengan huruf tegak, kapital semua. Unsure yang ditulis dalam daftar pustaka secara berturut-turut meliputi: (1) nama pengarang ditulis dengan urutan: nama akhir, nama awal, dan nama tengah, tanpa gelar akademik, (2) tahun penerbitan, (3) judul, termasuk subjudul, (4) tempat penerbitan, dan (5) nama penerbit. Unsure-unsur tersebut dapat bervariasi bergantung kepada jenis sumber pustakanya.
English Version
1. Title
Scientific journals should have a clear title. This makes it easier for the reader to read the essence of the journal. Title can not have double meaning. It is recommended that there should be no more than 12 Indonesian language journals and more than 15 journal words (Indonesian language). The title is written centering, using capital letters 1 space with the letters of times new roman, letter size 12, and in bold.
2. The Autor's Identity
Name of Author, Name of Supervisor I, Name of Supervisor II is written without an academic degree accompanied by institution name (affiliation: department, faculty and university name), and is recommended to include the address and e-mail.
3. Abstract
The abstract is different from the summary. Abstract section in scientific journals serves to digest briefly the contents of the journal. Abstract serves as an explanatory content, without, quoting directly against the writings of the journal. The abstract section should present about 250 words that summarize objectives, methods, results and conclusions. Do not use abbreviations or abstracts. In this section must stand alone, without footnotes. An easy way to write an abstract is to quote the most important points in each section of the journal. Then use the points to draft a short description of the journal that has been created. Abstract writing is typed using 1 space with the letters of times new roman, with letter size 12.
4. Keyword
Keywords of 3-5 words, taken from the core to be discussed in the study using 1 space with the letter times new roman, with the size of letter 12.
5. Introduction
The introduction contains the background of why the research was done, the description of the problem to be studied, linked to the theory, and ended with the purpose of the study. Writing typed with 1 space with the letter times new roman, size 12 letters, approximately 4-6 pages.
6. Research Method
This section describes when the experiment has been performed. The researcher explains experimental design, equipment, data collection methods, and control types. If the experiment is done in nature, then the authors describe the area of ​​research, location, and also explain the work done. A general rule to keep in mind is that this section should describe in detail and clearly so that the reader has the basic knowledge and techniques to be published. Writing Methods typed using 1 space with the letter times new roman, font size, approximately 1 page.
7. Result and Discussion
The discussion can be divided into several sub-sections. Typed in 1 space. Writing approximately 4-6 pages, with the letters of times new roman, 12 letter size. In the discussion comparing the results of research with the model or theory referred to, and connect your research results and previous research by showing the similarities and discuss the differences. The discussion is used for qualitative research results, while the Results and Discussion are used for the results of quantitative research.
8. Conclusion
Conclusion that discusses the hypothesis of the research, the brief writing contains enough information so that the reader knows what has been proven and done and the advantages of the method. The writing process uses 1 space with new letters of romance, with 12 letter sizes. Contents, this section is affixed with suggestions that contain the possibility of further research, and the potential of existing methods that can be used.
9. Reference
The bibliography of the scientific work is written immediately after the text ends (no need to change the new page), while the bibliography, book, or research list is written with a new page. The type of bibliography is entitled LIST REFERENCES, in bold with upright letters, all capitalized. Unsure written in the bibliography in succession include: (1) author's name is written in the order of: final name, first name, and middle name, without academic degree, (2) publishing year, (3) title, including subtitle, ( 4) the publishing place, and (5) the name of the publisher. These elements may vary depending on the type of source of the library.