Abstract

Abstract

This study objective were to analyze the needs of learning tools, developed  learning tools, knew the validity, reliability, and effectiveness of learning tools. This research design  was R & D. The study was conducted in SMP 1 Kudus grade VIII school year 2011/2012, which consisted of 10 members of the KIR SMP 1 Kudus for limited trials and three of grade VIII SMP 1 Kudus for wide trials. The results of this study were learning tools that contained integrated science, SETS, and edutainment. Syllabus and lesson plans developed in a combination of Basic Competence 2.2 and 5.3. Textbook contained examples of SETS implications in daily life, slide presentation contained mapping table of SETS implications, materials, and quiz questions. Monopoly contained images related to daily life that could be analyzed in the context of SETS. Puzzle contained linkage scheme of SETS. Practical instructions contained food ingredients test and questions related to SETS. Evaluation test refers to the cognitive taxonomy of C1 to C5 and problem solving. Learning tools were valid and reliable with enough categories to high. Learning tools were effectively used in learning, because ≥80% of students achieved Minimum Completeness Standard and there was an increasing of pretest-posttest. Learning activity ≥75% of students achieved an active and very active categories. Learning tools got positive response from ≥80% students.

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah menganalisis kebutuhan perangkat pembelajaran, mengembangkan perangkat pembelajaran, mengetahui validitas, reliabilitas, dan efektivitas perangkat pembelajaran.  Penelitian ini dirancang sebagai penelitian dan pengembangan. Penelitian dilakukan di SMP 1 Kudus kelas VIII tahun pelajaran 2011/2012, yang terdiri atas 10 peserta Karya Ilmiah Remaja untuk uji coba skala terbatas, dan tiga kelas untuk uji coba skala luas. Hasil dari penelitian ini adalah perangkat pembelajaran yang memuat IPA Terpadu, SETS, dan edutainment. Silabus dan RPP yang dikembangkan merupakan perpaduan KD 2.2 dan KD 5.3. Buku ajar berisi contoh implikasi SETS dalam kehidupan sehari-hari, slide presentasi berisi tabel pemetaan implikasi SETS, materi, dan pertanyaan quiz. Monopoli berisi gambar-gambar terkait dengan kehidupan sehari-hari yang dianalisis dalam konteks SETS. Puzzle berisi skema keterkaitan SETS. Petunjuk praktikum berisi kegiatan uji kandungan bahan makanan dan pertanyaan terkait SETS. Soal evaluasi mengacu taksonomi kognitif dari C1 hingga C5 dan problem solving. Perangkat pembelajaran valid dan reliabel dengan kategori cukup sampai tinggi. Perangkat pembelajaran efektif digunakan dalam pembelajaran, karena ≥80% peserta didik mencapai KKM, dan terdapat peningkatan nilai pretest-posttest. Aktivitas belajar peserta didik ≥75% mencapai kategori aktif dan sangat aktif. Perangkat pembelajaran yang dikembangkan mendapatkan tanggapan positif dari ≥80% peserta didik.