UPAYA MENINGKATKAN PEMBELAJARAN SEPAKBOLA DENGAN MEDIA GAWANG SIMPAI

Main Article Content

Eko Haryanto

Abstract

The problem from this research if holahoop can increase football learning for 5th grade SD kaligangsa 4 Tegal
education year 2012/2013 while the aim from this research is to know how far holahoop media can increase
football learning in 5th grade of SD Kaligangsa 4 Tegal education year 2012/2013. The research instrumen use
learning implementation observation paper, student’s motivation of study observation paper, student response
questionnaire and practice test. The technique of data analysis is using descriptively and by counting a formula
which has determined. The successfull of this research can said if the students get the completeness and the
result of student’s learning from cycle I to cycle II. The result which is get from learning football game is in
cognitive aspect, affective, and psychomotor with KKM 75 in first cycle only get average score 75,27 or around
57,70% complete and still in category deficient, while in second cycle learning the result is getting better score
that is 83,81 and be avowed all students has been completed.

Article Details

Section
Articles

References

Abdulkadir Ateng. 1992. Asas
dan Landasan Pendidikan Jasmani. Ditjen
Dikti Depdikbud : Jakarta
Achmad Sugandi. 2004. Teori
Pembelajaran. UPT MKK Unnes :
Semarang
Adang, Suherman, 2000.
prinsip – prinsip perkembangan dan
modifikasi permainan. Semarang,
Depdiknas
Agus Kristiyanto, 2010.
Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam
Pendidikan Jasmani dan Kepelatihan
Olahraga. UNS Press.
Alvian, Nur Achmad. 2013
Pengembangan Model Pembelajaran Gerak
Dasar Keseimbangan Melalui Pendekatan
Permainan Si Bolang. Skripsi UNNES.
Eecho.wordpress.com/2008/1
0/.../apa-itu-kerangka-berpikir/
Elizabeth B. Hurlock,1993.
Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga
Gifford, Clive, 2007.
Keterampilan Sepak Bola. Citra Adi
Parama : Yogyakarta
Hamzah B. Uno, 2009. Teori
Motivasi dan Pengukurannya Analisis di
Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi
Aksara.
Haryanto. 2004. Teori
Pembelajaran. UPT MKK Unnes :
Semarang
http://intl.feedfury.com/content/4761
7608-pengertian-pembelajaran-dengan-cara
pendekatan-modifikasi.html pada tanggal
11/03/2013 10:56
http://pendidikanjasmani13.blogspot.c
om/2012/05/teknik-dasar-permainan-sepakbola.
html pada tanggal 07/03/2013 9:37
http://wawanjunaidi.
blogspot.com/2011/12/definisipendidikan-
jasmani.html pada tanggal
06/03/2013 9:11
http://www.scribd.com/doc/3
7396255/Kerangka-berpikir, pada
tanggal 23/04/2013 9:47
Koger, Robert. 2007. Latihan
Dasar Andal Sepak Bola Remaja. Saka
Mitra Kompetensi : Klaten
Mielke, Danny. 2007. Dasar-
Dasar Sepak Bola. Pakar Raya : Bandung
Quinn, Ron. 2007. Panduan
Latihan Sepakbola Andal. Sunda Kelapa
Pustaka : Jakarta
Riko Wijaya,
(http://www.becerita.com/2012/06/a
nalisis-dan-pengujian-data uji.html),
pada tanggal 16/03/2013 9:20
Rusli Lutan, 1988. Belajar Keterampilan
Motorik, Pengantar Teori dan Metode. Jakarta:
Departemen P&K Dirjen Dikti Proyek
Pengembangan Lembaga Pendidikan dan
Tenaga Kependidikan.
Rusli Lutan &
Sumardianto.2000. Filsafat Olahraga :
Depdikbud
Slameto, 2010. Belajar Dan Faktor-Faktor
Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT
Silabus Pendidikan Olahraga
SD N Sokatengah 02, tahun 2012.
Soemitro. 1992. Permainan
kecil. Jakarta :Depdiknas
Sugandi, Achmad .2004. Teori
Pembelajaran. Semarang :UPT MKK
UNNES
Sukintaka. 1992. Teori Bermain
untuk D2 PGSD : Depdikbud
Sutrisno, Hadi. 2001.
Metodologi research. Yogyakarta : Andi
offset.
Tim Abdi Guru. 2007.
Penjasorkes untuk SD kelas V. Semarang :
Erlangga.