PEMBELAJARAN KAYANG MELALUI PENDEKATAN BERMAIN “RAMBO” PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI KAJAR KECAMATAN LASEM KABUPATEN REMBANG TAHUN PELAJARAN 2013

Main Article Content

Delta Marina

Abstract

This  classroom  action  research  consisted of two  cycles,  each  cycle  includes:  planning,  action,  observation  and
reflection.  Prior to the study, the learning outcomes Kayang  Elementary School fourth  grade  students Kajar as
many  as 18 of t he 24  children (66%)  did not  pass KKM with an  average  value of 6.54.  Based on the results of
this  study  illustrated  that   the  implementation  of  learning  through  play  kayang  wall  propagation  in  fourth
grade elementary school students in  the first  cycle Kajar mastery learning as many as 15 students or 62.5% and
the  average  val ue  of  7.02  classes.  Results  on  the  second  cycle  showed  an  increase  in  the  graduat i on  rate  of 91.7% and  an average value of   7.45  classes.  On the implementation of the two cycle, mastery learning students
and  the  average  class  has  reached  the  indicator,  so that  the  second  cycle  of   this research  is  successful ,  in  other
words  the  study  is  completed  in  the  second  cycle.  Based  on  the  result s  of  t he  study  it  can  be  concluded  that
learning  through  games  bridging  wall  propagation  can  improve  learning  outcomes  bridging  in  grade  IV
Elementary  School   District  Kajar  Lasem  Rembang  Academic  Year  2013.  The  results  of  this  study  can  be
applied as one  alternative learning  used  to  improve student learning  outcomes.

Article Details

Section
Articles

References

Ateng.1993.Azas dan Landasan Pendidikan Jasmani dan
Olahraga. Jakarta: Departemen pendidikan
dan kebudayaan.
Anni, Catharina Tri dan Ahmad Rifa’i. 2009.
Psikologi Pendidi kan.Semarang: Unnes Press.
Arikunto, Suharsimi. 1997. Dasar-Dasar Evaluasi
Pendi dikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu
Pendekatan Praktik (Ed. Rev. VI).Jakarta:
Rineka Cipta.
(2007). Kuri kulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta:
Departemen Pendidikan Nasional.
Aqib, Zainal. 2010. Penelitan Tindakan Kelas untuk
Guru SD, SLB dan TK..Bandung: Yrama
Widya.
Bahagia, Yoyo danAdangSuherman.2000. Pri ns ip-Prinsip Pengembangan dan Modifikasi Cabang
Olahraga. Jakarta: Departemen Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Dasar dan Menegah Bagian Proyek Penataran
Guru SLTP Setara D-III.
Hamalik, Oemar. 2003. Kuri kulum dan Pembelajaran.
Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Harry H, Asep dkk. 2008. Pengembangan Kurikulum
dan Pembelajaran, Cet IX. Jakarta: U
niversitas Terbuka.
Husdarta. 2009. Manajemen Pendidi kan
Jasmani.Bandung: Al fabeta.
John, Mary Jean Traetta.2008.Dasar-DasarSenam.
Bandung: PT Angkasa.
Kristanto,Agus. 2010.Penelitian Tindakan Kelas (PTK)
dalam Pendidi kan Jasmani dan Kepelati han
Olahraga. Surakarta: UPT penerbitan dan
percetakan UNS (UNS press).
Luthan Rusli Prof,Dr., Tarigan Beltasar,Dr, Ibragim
Rusli,Drs,MA. 2000.Penelitian Penjas.Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP Setara D- III Tahun 2000).
Lutan Rusli Prof.Dr., Suherman Adang,Drs.MA.2000.Perencanaan Pembelajaran Penjaskes.Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP SetaraD-III Tahun 2000).