UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR LARI MELALUI PERMAINAN BOLA WARNA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI GETAS 1

Main Article Content

Sri Mulyaningsih

Abstract

The purpose  of   this study  to  determine the  i mprovement of   learning  outcomes run  the basi c  mot i on  using color
ball   game on  t he second  grade students of  SD Negeri 1 District   Wonosalam  Brittle  Demak regency.
Impl ementat ion  of   classroom  action  research  was  conducted  in  two  cycles  where  each  cycl e  consists  of   f our
stages:  planning,  action,  observation  (observation),  and  reflection.  Methods  of  data  coll ect ion  in  t his  study
using  t he  methods  of   document ation,  observat ion,  and  quest ionnaires.  Analysis  of   research  data  wi t h
descript ive anal ysis percentage. Based on the survey  result s  revealed that  t he learning  outcomes of basic motion
run in cycle 1 in the cat egory at  72.72% complete and on cycle 2 increased to 95.45%, the activity of  st udents in
cycl e 1  of 83  (very good), whil e in t he  second cycle of 92  (very good), the value  of   the average  st udent  in cycl e 1
was  79.8 and  in  cycl e  2  was 81.2.  Overall  value obtained  for  each aspect  has  increased.  The  concl usi on  of   the
study is  t hrough color ball   games  can  improve learning outcomes  run  t he basic  motion.

Article Details

Section
Articles

References

Anni C. T, et al. 2006. Psikologi Belajar. Semarang:
UPT UNNES Press.
Aqib Zainal. 2002. Profesional isme Guru
DalamPembelaj aran. Surabaya: Insan
Cendekia
Fredika Beny T. 2012. Perbaikan Pembelajaran
Lempar Turbo (Kid’s Athletik) Pada Siswa
Kelas IV SDN Wukisari 02 Kecamatan
Tambakromo Kabupaten Pati.Skripsi.
Program Sarjana Universitas Negeri
Semarang
Adang Suherman. 2000. Dasar-dasar Penjaskes.
Jakarta: Depdiknas.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
dan Olahraga. Jakarta: Universitas Terbuka.
http://www.pojokpenjas.blokspot.com/
http://one.indoskripsi.com/.
Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Suharsimi Arikunto. 2008. Dasar-dasar Evaluasi
Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sukintaka. 1992.Teori Bermain untuk D2 PGSD
Penjaskes. Departemen.Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga
Kependidikan.
Sukintaka. 2004. Teori Pendidikan Jasmani. Filosofi
Pembel ajaran dan Masa Depan. Bandung:
Nuansa
Dra. Hj. Tisnowati Tamat, M. Pd. Dan Dra.
Moekarto Mirman,EE.Ed.2005. Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan.Pusat penerbit
Universitas Terbuka.
Tim Penjas SD. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga
dan Kesehatan Kelas 2.Yudhistira.
"http://mbegedut.blogspot.com/2011/02/pengertian
-hasil-belaj ar-menurut-para.html">Pengertian
Hasil Belaj ar Menurut Para Ahli