Analysis of Cooperative Learning Model in Sociology Education as an Effort to Develop 21st Century 4C Skills
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustinovaa, D. E., Sariyatun, Sutimin, L. A., & Purwanta, H. (2022). Urgensi Keterampilan 4C Abad ke-21 dalam Pembelajaran Sejarah. Socia: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 19(1), 49–60.
Akdemir, E., & Arslan, A. (2012). From Past to Present: Trend Analysis of Cooperative Learning Studies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 212–217. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.496
Akhiruddin, & Rosnatang. (2018). Strategi Pembelajaran Sosiologi (DILENGKAPI DENGAN 60 MODEL & 20 METODE PEMBELAJARAN). Makassar: Rizky Artha Mulia.
Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran untuk meningkatkan kompetensi 4c (communication, collaboration, critical thinking dancreative thinking) untukmenyongsong era abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.1007/s10763-006-9048-5
Chairunnisak. (2020). Implementasi Pembelajaran Abad 21 Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 351–359.
Daryanto, & Karim, S. (2017). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.
Fitriyani, R., & Fernandes, R. (2020). Pelaksanaan Student Centered Learning Berbasis Online pada Pembelajaran Sosiologi Peserta didik Kelas X IPS SMA Negeri 4 Bukittinggi Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 8–18. https://doi.org/10.24036/sikola.v2i1.64
Hardini, I., & Puspitasari, D. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep, & Implementasi). Yogyakarta: Familia.
Haryanto, R. (2019). Transformasi Pendidikan Abad 21 Melalui Rumah Belajar. Retrieved from 24 Juli website: http://pena.belajar.kemdikbud.go.id/2019/07/tranformasi-pendidikan-abad-21-melalui-rumah-belajar/
Istiawan, M., & Syaichudin, M. (2015). Evaluasi Penerapan Model Cooperative learning Pada Mata Pembelajaran Sosiologi Kelas XI Di SMAN 1 Kwanyar. 3, 103–111.
Lickona, T. (2021). Pembelajaran Kooperatif dan Menumbuhkan Karakter Nurani dalam Bekerja: Seri Pendidikan Karakter. Bandung: Nusa Media.
Lumbantobing, R. (2017). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Sosiologi. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 10(1), 55–64. https://doi.org/10.24114/jtp.v10i1.8720
Partono, P., Wardhani, H. N., Setyowati, N. I., Tsalitsa, A., & Putri, S. N. (2021). Strategi Meningkatkan Kompetensi 4C (Critical Thinking, Creativity, Communication, & Collaborative). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 41–52. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i1.35810
Putra, D. M., & Nurlizawati, N. (2019). Lesson Study dalam Meningkatkan Ketrampilan 4C (Critical Thingking, Collaborative, Communicative dan Creative) pada Pembelajaran Sosiologi yang Terintegrasi ABS-SBK di SMAN 1 Pasaman. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 139–146. https://doi.org/10.24036/sikola.v1i2.19
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 8(2), 112–122. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.015
Setiawan, R., & Komalasari, E. (2020). Membangun efektifitas pembelajaran sosiologi di tengah pandemi Covid-19. EDUSOCIUS Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan Dan Sosiologi, 4(1), 1–13. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/ED/article/viewFile/25073/15152
Sholikha, S. N., & Fitrayati, D. (2021). Integrasi Keterampilan 4C dalam Buku Teks Ekonomi SMA/MA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2402–2418. Retrieved from https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/823
Simanjuntak, M. D. R. (2019). Membangun Ketrampilan 4 C Peserta didik Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3, 921–929.
Tahmidaten, L. (2021). Project-based Learning Untuk Mengembangkan Kompetensi 4C: Implementasinya Pada Pembelajaran Sosiologi SMA. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 201–220. https://doi.org/10.24036/sikola.v3i2.172
Yanti, N. S., & Khaidir, A. (2022). Strategi pembelajaran sosiologi dalam menghadapi tantangan pendidikan di era society 5. 0. 7(4), 182–186.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Bandar Lampung: ANugrah Utama Raharja (AURA).
Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan (3rd ed.). Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Https://Www.Researchgate.Net/, (December 2016). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/318013627_KETERAMPILAN_ABAD_KE-21_KETERAMPILAN_YANG_DIAJARKAN_MELALUI_PEMBELAJARAN
Zulkarnain, I., Suryaningsih, Y., Noorbaiti, R., & Rahadian, L. N. N. R. (2020). Bimbingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking, And Creativity) Bagi Guru Peserta MGMP Matematika SMA Kota Banjarmasin. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 37. https://doi.org/10.20527/btjpm.v2i1.1804
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Forum Ilmu Sosial
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.