PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS INKUIRI TERBIMBING BERBANTUAN SIMULASI PHET DALAM PEMBELAJARAN IPA

Jounne Maya Sumarauw(1), Muslimin Ibrahim(2), Tjipto Prastowo(3),


(1) Universitas Negeri Surabaya
(2) Universitas Negeri Surabaya
(3) Universitas Negeri Surabaya

Abstract

This research aims to develop learning materials based on a guided inquiry-based model and a PhET-assisted learning process which are valid, practical, and effective. The development of learning materials utilized a 4D model without dissemination. The developed learning materials were tested using one group pretest-posttest design at Grade 8, SMPN 3 Airmadidi, North Minahasa in Semester 1 the 2016/2017 Academic Year. Data collection were performed using validation, observation, written test, and questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive quantitative and qualitative techniques. The results show that: (1) the validity of developed learning materials which include lesson plan, worksheet, student book, and assessment instrument is achieved; (2) practicality in terms of adherence to lesson plans categorized practical, student activities in learning have reflecting activities that correspond to the stage of guided inquiry-based learning, the difficulties encountered in learning activities that students have not been accustomed to follow guided inquiry-based learning method and use of PhET; (3) student’s responses are effective with respect to the developed learning materials used in class, indicating that the materials are effective for students in mastery learning in terms of cognitive, attitude, and skill aspects. Based on research findings and the corresponding analyses, the developed learning materials are appropriate in terms of validity, practicality, and effectiveness for using of science learning in class.

Keywords

Guided inquiry learning, PhET Simulation

Full Text:

PDF

References

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Astuti, Y. & Setiawan, B. 2013. Pengembanagan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis |Pendekatan Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Kooperatif pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia JPII FMIPA UNNES Semarang. 2 (1), 88-92.

Ghozi, I. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Fisika Model Inkuiri dengan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa SMP (Tesis magister pendidikan tidak dipublikasikan). Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.

Grondlund, A. E., & Linn, R. L.1995. Measurement and Evaluation in Teaching. New York: McMillan Publishing Company.

Hake, Richard. R. 1999. Analyzing change/gain scores. (Online). http://www.physicsindiana.edu/sdi/Analyzing-Change-Gain. pdf. Diunduh 10 Mei 2016.

Handika, J. (2012). Efektivitas media Pembelajaran IM3 Ditinjau dari Motivasi belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1 (2): 109-144.

Ibrahim, M. 2014. Inovasi Pendidikan Sains dalam Implementasi Kurikulum 2013. Makalah Utama Seminar Nasional Sains: PPs Unesa.

Ibrahim, M., dan Wahyusukartiningsih. 2014. Model Pembelajaran Inovatif melalui Pemaknaan. Surabaya: Unesa University Press.

Jannah, M. Sugianto dan Sarwi 2012. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Nilai Karakter Melalui Inkuiri Terbimbing Materi Cahaya pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama”. Journal of Innovative Science Education. 1(1).

Jaya, M., Sadia, I. W., dan Aryana, I. B. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Bermuatan Pendidikan Karakter dengan Setting Guided Inquiry untuk Maningkatkan Karakter dan Hasil Belajar Sisa SMP. E-Journal Program Pascasarjana

Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA. 4 (2014). tanpa halaman.

Khoirunah, N., Pratini, U., Soekamto, I. (2014) Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa IPA Terpadu Berbasis PhET dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains Unesa. 208-212.

Kemdikbud. 2014a. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Jenjang SMP/Mts. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud. 2014b. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 103 Tahun 2014 tentang Pembelajara pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Kemdikbud. 2014c. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 104 Tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Kohar S. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing dengan Menggunakan Program Simulasi PhET untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa (Makalah Komprehensif tidak dipublikasikan). PPs Unesa.

Kurniawan, A. D. 2013. Metode Inkuiri Terbimbing dalam pembuatan media Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Pemahaman konsep dan Kreativitas Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2 (1): 8-11.

Manasikana, O. A., Ashadi., dan Haryono 2012. Pembelajaran IPA melalui Metode Inkuiri Terbimbing dan proyek Ditinjau dari Kreativitas dan Kemampuan Menggunakan Alat laboratorium. Jurnal Inkuiri, 1(1): 24-33.

National Reasearch Council. 2000. Inquiry And The National Science Edication Standards. Washington, DC: National Academy Press.

Nur, M. 2008. Pengajaran Berpusat pada Siswa dan Pendekatan Kontruktivisme dalam Pengajaran. Edisi kelima. Universitas Negeri Surabaya. PMSM.

Prihatiningtyas, S., Prastowo, T., Jatmiko, B. 2013. Implementasi Simulasi PhET dan KIT Sederhana untuk Mengajarkan Keterampilan Psikomotor Siswa pada Pokok Bahasan Alat Optik. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1):18-22.

Ratumanan, T. G., dan Laurens, T. (2011). Penilaian hasil Belajar pada Tingkat Satuan Pendidikan Edisi 2. Surabaya: Unesa University Press.

Rutten, N., Joolingen, Wouter, R., Veen, J, T. 2011. The learning effects of computer simulations in science education. Elsevier-Computer and education international journal, 58, 136–153.

Yuniastuti, E. 2013. Peningkatan Ketrampilan Proses, Motivasi dan Hasil Belajar Biologi dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Siswa Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan. Jurnal Penelitian Pendidikan. 14(1): tanpa halaman.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License