Concern Based Adoption Model (CBAM) Dalam Implementasi Kurikulum Program Pendidikan Vokasi

Iwa Kuntadi(1),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

Education quality improvement especially teaching in vocational program depends on how curricullum is designed, implemented, and evaluated. Curricullum implementation model with CBAM gives benefits since curricullum is new skills to both students and teachers. Innovation appears when there is connection with variant life in society. Model analysis that is implemented through diagnosis, application, and evaluation simutanously, afect both students' and teachers' creativity development.

Keywords

concerns based adoption model, Implementasi kurikulum, program pendidikan vokasi

Full Text:

PDF

References

Ariyanto. T., 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi [Online]. http://www.suara merdeka.com/harian/0202/04/kha2.htm f4 Februari 2002].

Beane, James. A., Toepler Conrad. F., dan Allesi Samuel, J. 1986. Curriculum Planning and Development. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Brady, L. 1990. Curriculum Development. New York, London: Prentice Hall

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1992. Peraturan Pemerintah Nomor 28 tahun 1990 Tentang Pendidikan Dasar. Jakarta: Depdikbud.

Departernen Pendidikan Nasional. 2000. Kewenangan Bidang Pendidikan dan Kebudayaan di Tingkat Propinsi.­­­­­ 2001, Kurikulum Berbasis Kompeten­si: Kebijaksanaan Umum Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta; Puskur Balitbang Depdiknas.

Djojonegoro, W. 1996. Visi dan Strategi Pembangunan Pendidikan Untuk Ta­hun 2020 Tuntutan Terhadap Kualitas. Ceramah Menteri Pendidikan dan Kebudayaan pada Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia III di Ujung Pandang, 4­ 7 Maret 1996.

Finch. Curtis. R. Dan Crunkilton, Joh. R. 1984. Curriculum Development in Vocational and Technical Education. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Hamijoyo, S. S. J 974. Pembaharuan Pendi­dikan. Bandung: IKIP Bandung.

Hauston, Robert W. and Howsam Robert 8. 1972. Competency Based Teacher Edu­cation. Science Research Associates Inc. Chicago.

IKA IKIP Bandung 1998 "Reformasi Pendidikan " Pikiran Mimbar Pendidikan No. 2 Tahun XVIII.

Jalal, F. dan Supriadi, D. 2001. Reformasi Pendidikan Dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta: Adicita.

Jasin, A. 1987, Pembaharuan Kurikulum Sekolah Dasar, Balai Pustaka, Jakarta.

Miller, J.P., dan Seller W. 1985. Curriculum perspective and practice. New York & London: Longman.

Misbach. 2000. Prospek Pengelolaan Pendi­ dikan Dalam Pelaksanaan Otonomi Da­ erah. Seminar Pendidikan­UPI. 20 Oktober 2000.

Mulyasa. E. 2003. Kurikulum Berbasis Kom­petensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. 1987. Pengembangan Kuriku­lum. Bandung: Alumni.

Oliva, Peter. F. 1992. Developing the Curri­culum. New York: Harper Collins.

Pusat Pengembangan Kurikulum dan Sarana Pendidikan Balitbang Pendidikan dan Kebudayaan Depdiknas. 1999. Hasil Evaluasi Kurikulum 1994 Sekolah Dasar.

Pusat Kurikulum, 2002, Framework Kuriku­lum dan Hasil Belajar. Jakarta; Puskur Depdiknas.

Rahmina, I. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi. [Online].http://www.pikiran ­rakyat.com/prcetak/032002/14/0802.htm [22 Mei 2002).

Redaktur Sinar Grafika (ed). 200 I. Propenas 2000­2004: UU No. 25 tentang Pro­gram Pembangunan Nasional Tahun 2000-­2004. Jakarta: Penerbit Sinar Grafika

­Undang­-undang R.I Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.