Determinan Perilaku Konsumen dalam Pembelian Produk Fashion pada Marketplace

Rina Lilla Handayani(1), Agus Wahyudin(2), Kardoyo Kardoyo(3),


(1) Pascasarjana, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
(2) Jurusan Akuntansi, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
(3) Jurusan Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Abstract

The development of internet technology makes it easier for people to shop. Consumers no longer come to the market or shops to shop, but simply by using a device (gadget), they can shop by visiting various websites, called online shopping. In general, the phenomenon that occurs in a society where consumers buy fashion products in the marketplace with irrational. Some of them buy because of discounts/promos, attractive advertisements, like the brand, etc. Those make them behave irrationally in making decisions, namely buying products even though they don't need the item. This phenomenon also occurs in higher education, such as at Semarang State University. This research analyzed the influence of Education Level and Personality Factors on Consumer Behavior in Purchasing Fashion Products in the Marketplace. It also investigated the income level in strengthening the relationship between education level and personality factors on consumer behavior in purchasing fashion products in the marketplace. The research design used a quantitative approach. The population and sample are 100 academic staff at Semarang State University who have purchased fashion products in the marketplace. Data analysis used descriptive and inferential analysis with interaction test moderation regression analysis. The results indicate that the level of education and personality factors positively and significantly affect consumer behavior in purchasing fashion products in the marketplace. Besides, income level can strengthen the relationship between education level and personality factors on consumer behavior in purchasing fashion products in the marketplace.

Keywords

Education level, personality factor, income level, consumer behavior

Full Text:

PDF

References

Arini, ST Rahayu L. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Keputusan Pembelian Beras di Kota Makassar. Diperoleh dari http://digilib.unhas.ac.id › DigitalCollection.

Ghoni, A., & Bodroastuti, T. (2012). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologi Terhadap Perilaku Konsumen (Studi Pada Pembelian Rumah Di Perumahan Griya tama Banjardowo Semarang). Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis. 1 (1).

Goenadhi, Lydia. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Mobil Toyota Avanza Di Kota Banjarmasin. Jurnal Manajemen dan Akuntansi. 12 (2) ISSN 2355-3693. Available at: . Date accessed: 22 nov. 2021.

Ghozali, Imam. (2006). Analsis Multivariate Lanjutan dengan Program SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Jannah, N., Antara, M., & Effendy. (2018). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Mengkonsumsi Buah Jeruk Impor di Kota Palu. Diperoleh dari http://download.garuda.ristekdikti.go.id.

Khasan, Umar. (2018). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pembelian White Coffee. 12 (2). Diperoleh dari http://cakrawalajournal.org/index.php/cakrawala.

Kotler, P., & Keller, K.L. (2009). Manajemen Pemasaran. Jilid 1. Edisi Ketiga Belas. Terjemahan Bob Sabran, MM. Jakarta: Erlangga.

Lamb, Hair. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktek. Edisi Pertama. Jakarta: Penerbit Salemba Empat

Nur, A., Pradekso, T., Setyabudi, D., Herieningsih, S. W., & Surrayya, N. (2014). Pengaruh Usia, Tingkat Pendidikan, Dan Jenis Kelamin Terhadap Perilaku Konsumsi Media. Interaksi Online, 2(4)

Prasetyo, T. & Bodroastuti, T. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Pembelian Konsumen (Studi Pada Toko Oli Lancar Widodo Semarang). Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis. 1 (1).

Ratna, I., &Nasrah, H. (2015). Pengaruh Tingkat Pendapatan Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Perilaku Konsumtif Wanita Karir Di Lingkungan Pemerintah Provinsi Riau. Diperoleh dari http://ejournal.uinsuska.ac.id/index.php/marwah/article/view/2627

Rafiz, Fadhil Mohammad. (2016). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Mobil Merek Daihatsu: Studi pada Konsumen Kendaraan Daihatsu di PT. Jolo Abadi

Authorized Daihatsu Dealer Malang. Jurnal Ilmu Administrasi. Universitas Brawijaya Malang. 39 (2).

Suprihati & Utami, W. B. (2015). Analisis Faktor ±Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Mobil Pribadi Di Kelurahan Gonilan Kabupaten Sukoharjo. Diperoleh dari https://media.neliti.com/media/publications/115759-ID-analisis-faktor-faktor-yang-mempengaruhi.pdf.

Syaiful, I.A., & Sari, AV.K. (2016). Faktor-faktor yang Memengaruhi Perilaku Konsumen dalam Bertransaksi di Media Sosial. Diperoleh dari

https://journal.walisongo.ac.id.

Swasta, B., & Irawan. (1986). Manajemen Pemasaran Modern. Edisi Kedua. Yogyakarta: Liberty.

Setiadi, Nugroho J. (2008). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Kencana

Wahyudin, Agus. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Pendidikan. Semarang: Unnes Press.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License