Influence of Simulation Games Technique on Content Mastery Service to Understanding Student Learning Styles

Puput Puspita(1), Dini Rakhmawati(2),




(1) Universitas PGRI Semarang, Indonesia
(2) Universitas PGRI Semarang, Indonesia

Abstract

This study aims to determine the effect of simulation games techniques through content mastery services to the understanding of student learning styles. The type of this research is quantitative research with quasi exsperimental design design using nonequivalent control group design. Samples taken were 62 students of class XI IPS 1 and IPA 5 by using cluster random sampling technique. Based on the results of calculations using t test obtained t count> ttable at 5% significance level with db 60 that is 2.537> 1.671. It can be concluded that simulation games technique through content mastery service can improve understanding of student learning style of class XI SMA Negeri 1 Gubug.

Keywords

simulation games technique; content mastery service; learning style

Full Text:

PDF

References

Bire, Arylien Ludji; dkk. 2014. Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Vol 44 No 2. Diakses Melalui http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/article/view/5307. Diunduh pada tanggal 12 Januari 2017

Hartati, Leny. 2015. Pengaruh Gaya Belajar Dan Sikap Siswa Pada Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif ISSN 2088-351X. Diakses Melalui file:///C:/Documents%20and%20Settings/C3/My%20Documents/Downloads/128-384-1-PB. Diunduh pada tanggal 31 Mei 2017

Majid, Abdul. 2014. Strategi Pembelajaran. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Nasution. 2006. Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta : PT Bumi Aksara

Riza, Miftakhatun; dkk. 2014. Meningkatkan Kematangan Emosi Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Bermain (Games). Jurnal Bimbingan dan Konseling Vol 3 No 1, ISSN 2252-6374. Diakses Melalui http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk/article/view/3750. Diunduh pada tanggal 12 Januari 2017

Roestiyah, N.K. 2008. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta

Salmiati dan Amiruddin. 2017. Penerapan Permainan Simulasi Sebagai Teknik Bimbingan Kelompok Untuk Menyelesaikan Konflik. Jurnal Konseling Andi Matappa Vol 1 No 1. Diakses Melalui http://journal.stkip-andi-matappa.ac.id/index.php/jurkam/article/view/1/1. Diunduh pada tanggal 31 Mei 2017

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor – Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta

Sukarno, Anton dan Venty. 2015. Bahan Ajar Statistik Pendidikan. Semarang : BK FIP Universitas PGRI Semarang

Susilo, M. Joko. 2009. Sukses dengan Gaya Belajar. Yogyakarta : Pinus

Tohirin. 2015. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta : Rajawali Pers

Wirahenting. 2014. Meningkatkan Percaya Diri Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Metode Simulasi. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Vol 16 No 2. Diakses Melalui https://i-rpp.com/index.php/didaktikum/article/viewFile/136/134. Diunduh pada tanggal 31 Mei 2017

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.