PENGARUH PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI DITINJAU DARI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA DI SMA NEGERI 3 REMBANG

Badrus Sholeh(1),


(1) Dosen Pendidikan Ekonomi Universitas Pamulang

Abstract

he aims of this research method used is quasi-experiment with a 2x2 factorial design. Research population is 272 of teen grade students of SMA Negeri 3 Rembang in 2013/2014 academic year; he research sample taken is 152 student, which is detailed into 76 students for experiment class. Samples were taken by random sampling technique. The data collection techniques used are documentation and test. The techniques of data analysis used, is two way varian analysis (ANAVA) at significance level = 0.05. The analysis shows that : (1) There is differences between the use of problem   based   instruction   and   lecturing   method   on   the  student's achievement at economy subject of the teen grade students of SMA Negeri 3 Rembang in 2013/2014 academic year, the result can be shown Fcount>Ftable or 41.707>3.84 at significant level 5% with db=1. (2) There is differences between students students who have high critical thinking and low critical thinking on the student's achievement at economy subject of the teen grade students of SMA Negeri 3 Rembang in 2013/2014 academic year the tested truth can be shown Fcount>Ftable or 18.117>3.84 at significant level 5% with db=1. (3) There is influence interaction on the use of problem based instruction on the student's achievement at economy subject of the teen grade students of SMA Negeri 3 Rembang in 2013/2014 academic year, the tested truth can be shown Fcount>Ftable or 9.500> 3.84 at significant level db=1. The result of the scheffe test shows a various average among the students who have a high critical thinking get a higher learning achievement than students who have a low critical thinking.

 

Full Text:

PDF

References

Ali, Riasat. 2010. Effect of Using Problem Solving Method in Teaching Mathemathics on The Achievment Mathematics Students.Asian Science Journal , 6 ( 2 ) 67 - 62 . ( online) http://ccsenet.org/journal/index.php/a ss/article/view/5040 di akses 14 maret 2013.

Anderson, Lorin W. 2001. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Peng- ajaran dan Assesmen. Translated by Prihantoro, Agung. 2010.Yogyakarta : Pustaka pelajar.

Akinoglu, O dan Tandogan, R.O. 2007. The Effects of Problem Based Active Learning in Science Education on Students Academic Achievment, Attitude and Concept Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Techonology Education, 2 0 0 7 , 3 ( 1 ) , 7 1 - 8 1 . ( o n l i n e )

http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED495

pdf di akses tanggal 14 maret 2013.

Atefeh Kamei dan Mokhtar Weiseni.2013. ' T h e R e a l i t i o n s h i p B e t w e e n Achievement Motivation, Critical Thinking and Creative Thinking with Academic Performance. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences Vol3 (4) 2013. (online) http://www.cibtech.org/J%20LIFE%2 0sciences/publications/2013/Vol_3_N o _ 4 / J L S - 1 8 - 1 5 - a t e f e h - t h e - performance.pdf di akses tanggal 14 maret 2013.

Depdiknas.2003. Standart Kompetensi Mata Pelajaran Ekonomi SMA dan Aliyah. Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas.

Darmawan. 2010. Penggunaan Pem- belajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpkir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPS di MI Darussaadah Pandeglang. Jurnal penelitian pendidikan. 1 (11): 108-109.

Desmita. 2010. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.

Gamze Sezgin Selcuk. 2010. The Effects of Problem Based Learning on Pre Service Teacher Achievement, Approaches and Attitudes Towards Learning Physics.(online) http://boltz. ccne.ufsm.br/pub/mpeac/other/selcu_i jps_vol5_2010.pdf di akses 14 maret 2013.

Gunawan, Adi W. 2003. Genius Learning Strategy. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ennis,RH. 2011. The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical T h i n k i n g D i s p o s i t i o n s a n d Abilities.University of Illinois.

Ennis, RH. 1995. Critical Thinking.United States of America :Prentice hall.

Hadi Santosa. 2008. Pengaruh Penggunaan Laboratorium Riil dan Lobaratorium Virtuiil pada Pembelajaran Fisika dari Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Tesis Pascasarjana UNS:Tesis tidak diterbitkan.

Hassoubah, Zaleha Izhab. 2002. Mengasah Pikiran Kreatif dan Kritis. Bandung: Nuansa.

Jauhar, Muhammad. 2011. Implementasi PAIKEM dari Behavoristik sampai Kontrutivistik. Jakarta :Prestasi Pustaka.

John R Mergondoller et al. 2006. The Effectiveness of Problem Based Instruction : A Comparative Study of Instructional Methods and Student Characteristic. Interdisiplinary Journal Problem Based Instruction Vol 1 (2) 2006.

Laili Mahmudah. 2013. Pembelajaran Fisika Menggunakan Metode Pictorial Riddle Dan Problem Solving Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemampuan Analisis ( Pembelajaran Fisika Materi Pembelajaran Getaran Dan Gelombang Kelas VIII Semester Ii Di SMP Negeri 3 Natar Tahun

/2013. Tesis, Tidak diterbitkan, Surakarta : Program Pascasarjana UNS.

Lunenberg, Fred. C. 2011. Critical Thinking and Contructicvism Techniquies For Improving Student Achievment. National Forum Education Journal Vol 21(3).

Liliasari. 2007. Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Sains Kimia Menuju Profesionalitas Guru. Bandung: Sekolah Pasca sarjana UPI.

Lisa, Gueldenzhop Snyder. 2008. Teaching Critical Thinking Skill and Problem Solving Skill. The Delta Pi Epsilon Journal. L(2):1.

Rosyada, Dede. 2007 . Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta : Kencana.

Santrock, John W. 2009. Psikologi Pendidikan. Terj: Tri Wibowo Jakarta:Salemba Humanika.

Sadia, I.W. 2007. Pengembangan Berpikir Formal Siswa SMA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Cycle Learning dalam Pembelajaran Fisika. Pendidikan dan pengajaran UNDIKSHA,1 (1):1-20.

Sanjaya, wina. 2011. Strategi Pembelajaran Beroirentasi S t andar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Santosa, Sigit. 2011. Penelitian Pendidikan.

Surakarta: UNS Pers.

Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung :PT Remaja Rosdakarya Sugiyono, 2009.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Forum Ilmu Sosial



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View FIS Stats