PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF HAPPY CHEMIST PADA MATERI HIDROLISIS UNTUK MENGUKUR PEMAHAMAN KONSEP SISWA
(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) SMA Negeri 1 Karanganyar
Abstract
As advances in the world of education, information and communication technology make an extraordinary contribution to the development of science. 2013 curriculum development applies student centered learning patterns, interactive learning patterns, and multimedia-based learning patterns. Chemistry is not enough to simply convey a modification of the learning model, but it is very important to develop a variety of instructional media. The research aims to developing flash-based instructional media are entitled happy chemist to measure student understanding of concepts in hydrolysis material. The research uses research and development types with the method that is modified 4D defining stage (define), design (design), and development (develop). The study was conducted at SMA N 1 Karanganyar, the sampling use purposive sampling technique. The sample are XI IPA 4 and XI IPA 6 class, each of which consists of 36 students. Results of the validation analysis of the feasibility of the media shows the percentage of media validation of 86.69 included in the criteria very well. Questionnaire responses student small scale test and test large-scale gets excellent criteria. The results of the analysis of understanding of concepts based on questions were obtained by 60,56% of students including the category of understanding concepts, 25,98% of students including the category of misconception, 5,90% including the chancy category, while the less understand and not understand categories were 5,38% and 2,17% of all students. Conclusions from the study of media developed proven valid and effective use in learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andini, N., dan Bakti, I., 2015, Penerapan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Berbantuan Media Peta Konsep Terhadap Hasil belajar Materi Hidrolisis Garam Pada Siswa Kelas XI IPA MAN 1 Banjarmasin, Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, Vol 6, No 2, Hal 57–65.
Arikunto, S., 2010, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta : Rineka Cipta.
Arsyad, A., 2011, Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Damayanti, D. R., Catur, A. N., dan Yamtinah, S., 2014, Upaya Peningkatan Kreativitas Dan Prestasi Belajar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Disertai Hierarki Konsep Pada Materi Hidrolisis Garam Siswa Kelas Xi Semester Genap Sma Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014, Jurnal Pendidikan Kimia, Vol 3, No 4, Hal 118–125.
Ditama, V., Sulistyo, S., dan Agung, N. C., 2015, Pengembangan Multimedia Interaktif Dengan Menggunakan Program Adobe Flash Untuk Pembelajaran Kimia Materi Hidrolisis Garam SMA Kelas XI, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 4, No 2, Hal 23–31.
Ernida, R., Hamid, A., dan Nurdiniah, H. S., 2017, Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Multi Representasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritits Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hidrolisis Garam, Journal of Chemistry and Education, Vol 1, No 1, Hal 119–130.
Latifah, S., Sugiharto, dan Catur, A. N., 2014, Studi Komparasi Penggunaan Praktikum Dan Demonstrasi Pada Metode Problem Solving Terhadap Prestasi Belajar Siswa Materi Hidrolisis Garam Kelas Xi Ilmu Alam Sma Al Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2010 / 2011, Vol 3, No 3, Hal 111–120.
Listantia, L., Sri, S.S., dan Agung, T. P., 2015, Pengembangan Media Pembelajaran Flash Berbasis Guided Discovery untuk Hasil Belajar Siswa, Chemistry in Education, Vol 4, No 2, Hal 1–9.
Mawarni, E., Bakti, M., dan Sri, Y., 2014, Penerapan Peer Tutoring Dilengkapi Animasi Macromedia Flash Dan Handout Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA 4 SMAN 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014 Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 4, No 1, Hal 29–37.
Megawati, E. N., dan Sugiarto, B., 2017, Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Hidrolisis Garam Siswa Sma Negeri 1 Driyorejo Gresik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing, Unesa Journal of Chemical Education, Vol 6, No 2, Hal 208–211.
Meitantiwi, E.Y., Mohammad, M., dan Nanik, D. N., 2015. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Tutorial Menggunakan Software Macromedia Flash Pada Materi Sifat Keperiodikan Unsur Untuk Pembelajaran Kimia Kelas X MIA SMA, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 4, No 1, Hal 59–67.
Merdekawati, A.D.C., Sulistyo, S., dan S., 2014, Pengembangan One Stop Learning Multimedia Menggunakan Software Adobe Flash Pada Materi Bentuk Molekul Dan Gaya Antar Molekul Kelas XI SMA, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 3, No 1, Hal 95–103.
Retnani, F.Y., Sukardjo, dan Suryani, B. U., 2014, Penerapan Metode Numbered Heads Together ( Nht ) Disertai Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Struktur Atom , Sistem Periodik , Dan Ikatan Kimia Kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Boyolali Tahun Pelajaran 2013/2014, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 3, No 3, Hal 57–65.
Sari, I.N., Sulistyo, S., dan A., 2013, Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Sebagai Sumber Belajar Mandiri Pada Materi Koloid Kelas XI IPA SMA dan MA, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 2, No 3, Hal152–157.
Shelawaty, A. R., dan Hadiarti, D., 2016, Pengembangan Media Flash Materi Ikatan Kimia Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pontianak Kimia, Ar-Razi Jurnal Ilmiah, Vol 4, No 2, Hal 11–22.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Thiagarajan, T. & Law. 1989. Palm Oil-edible oil of tomorrow. In: David RE (ed) Edible fats and oils processing-Basic Principles and Modern Practices. Proceedings American Oil Chemistal Society. Champaign illions
Widayat, W., Kasmui, dan Sri, S., 2014, Pengembangan Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran IPA Terpadu Pada Tema Sistem Gerak Pada Manusia, USEJ-Unnes Science Education Journal, Vol 3, No 2, Hal 535–541.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.