Javanese Cultural Paradoxism: A Visual Semiotics Study on Wayang Purwa Characters of Satria and Raseksa Figures
(1) Departement of Fine Art Education, Universitas Sebelas Maret Surakarta
(2) Departement of Economic Education, Universitas Sebelas Maret Surakarta
(3) Departement of Fine Art Education, Universitas Sebelas Maret Surakarta
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifin, F. (2002). Wayang kulit sebagai media pendidikan budi pekerti. Janta Jurnal Sejarah Dan Budaya, 8(1), 75–81.
Hadiprayitno, K. (2014). Estetika wayang. Jurnal Budaya Nusantara, 1(1), 31–39.
Brits, J. S., Potgieter, A., & Potgieter, M. J. (2014). Exploring the of puppet shows in presenting nano technology lessons in early childhood education. International Journal for Crose-Disciplinary Subjects in Education, 5(1), 1798–1803.
Lestari, W. (2015). Representasi nilai-nilai tari reog turonggo seto di desa Wonorejo, kecamatan Pringapus, kabupaten Semarang. Jurnal of Educational Research Dan Evauation, 4(1), 65–71.
Mansyur, A. Y. (2013). Personal prophetic leadership sebagai model pendidikan karakter intrinsik atasi kosupsi. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1), 15–27.
Mudjiono, Y. (2011). Kajian semiotika dalam film. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 125–138.
Nurgiyantoro, B. (2011). Wayang dan pengembangan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 18–34.
Piliang, Y. A. (2004). Semiotika teks: sebuah pendekatan analisis teka. Jurnal Mediator, 5(2), 189–198.
Pramono, Y. L., Suyanto, S., & Wahida, A. (2017). Shadow puppet art as the formation of young generation character. Proceeding of 2nd International Converence of Art Language and Culture., 397–404.
Purnama, B. E. (2010). Perancangan awal perangkat lunak ensiklopedia wayang digital berbasis multimedia. Jurnal Speed, 2(3), 41–50.
Randiyo. (2010). Makna simbolis lakon kangsa adu jago dalam pertunjukan wayang kulit purwa. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 11(1), 17–26.
Saptodewo, F. (2014). Perancangan visualisasi tokoh wayang bambang tetuka. Jurnal Desain, 1(2), 102–109.
Sarwono. (2005). Motif kawung sebagai simbolisme busana para abdi dalam wayang kulit purwa gaya Surakarta. Harmonia: Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni, 6(2), 22–35.
Sobur, A. (2004). Analisis Teks Media. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Subiyantoro, S., & Zainnuri, H. (2017). Gunungan wayang sadat: the study of its religious values and its relevance in dine art learning in high school. Pertanika : Journal Social Science & Humanities, 25(s), 273–280.
Sudarsono. (2012). Garap lakon kresna dhuta dalam pertunjukan wayang kulit purwa gaya Surakarta kajian tektual simbolis. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 12(1), 75–85.
Sudarsono. (2014). Ethical values of malangan shadow puppet show from east java in the lakon of kalakerna gugat. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 14(2), 107–114.
Supendi, E. (2007). Wayang orang sebagai pertunjukan teater tradisional dalam tinjauan semiotika. Jurnal Gelar, 5(1), 54–72.
Sutarso, J., & Murtiyoso, B. (2008). Wayang sebagai sumber dan materi pembelajaran pendidikan budi pekerti berbasis budaya lokal. Jurnal Penelitian Humaniora, 9(1), 1–12.
Suyami. (2006). Wayang sebagai tontonan, tuntunan dan tatanan. Janta Jurnal Sejarah Dan Budaya, 1(1), 47–57.
Tjintariani. (2012). Ruwatan massal melalui pergelaran wayang kulit. Harmonia: Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni, 12(1), 14–23.
Widjajanto, W. A., Lund, M., & Schelhowe, H. (2009). Wayang authoring: A web based authoring tool to support media literacy for children. Internet Working Indonesia Journal, 1(1), 19–24.
Zoest, A. V. (1993). Semiotika: Tentang Tanda, Cara Kerjanya dan Apa yang kita Lakukan Dengannya. Jakarta: Yayasan Sumber Agung.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.