Nationalism in Indonesian Literature as Active Learning Material

Esti Ismawati

Abstract


This research purpose was to identify and to find elements of nationalism in Indonesian literary works as teaching materials. The research method was descriptive inferential. Indonesian literary works that were identified included literary works of Balai Pustaka, Pujangga Baru, 1945, 1966, and the contemporary. From the results of the study, it could be concluded that the work of Indonesian literature since the Dutch colonial era ranging from Balai Pustaka to the work of literature nowadays (contemporary) contained the values of nationalism. It can be concluded that the values of nationalism in Indonesian literary works emerged since the Dutch colonial era, although they were symbolic. Along with the growing values of nationalism among Indonesian youth, even in the literary works the values appeared more explicit, more daring, and not just symbolic. These results need to be taught to SLA students using active learning. This research recommended the need for easy-to-digest nationalism teaching materials in order to realize the character of nationalism among learners.


Keywords


teaching materials, nationalism, Indonesian Literature

Full Text:

PDF

References


DBE2. 2010. Pembelajaran Aktif di Sekolah dan Kunjungan Sekolah. TOT Nasional. Jakarta: USAID.

DBE2. 2010. Pembelajaran Aktif di Perguruan Tinggi. TOT Nasional. Jakarta: USAID.

Herusatoto, Budiyono. 1980. Nilai-nilai Budaya Jawa. Yogyakarta: Kanisius.

Ismawati, Esti. 2011. Pengajaran Apresiasi Sastra Berbasis Pendidikan Karakter. Makalah Seminar Internasional. Semarang: UNNES.

Ismawati, Esti. 2012. Telaah Kurikulum dan Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Ombak. (Anggota IKAPI).

Ismawati, Esti. 2013. Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Ombak. (Anggota IKAPI).

Ismawati, Esti. 2013. Perencanaan Pengajaran Bahasa. Yogyakarta : Ombak.

Ismawati, Esti, 2013. Karakter Perempuan Jawa dalam Novel Indonesia. Meta Sastra. Volume 6, Nomor 1, Juni 2013. Jurnal Penelitian Sastra Terakreditasi Nasional. ISSN 2085-7268. Bandung : Balai Bahasa Jawa Barat.

Ismawati, Esti. 2014. Kritik Sastra. Yogyakarta : Ombak.

Ismawati, Esti. 2014. Kemampuan Mengapresiasi Puisi Siswa dan Guru di Kabupaten Klaten. PROSPECT. Jurnal Dewan Riset Daerah Klaten. ISSN 1907-0411.

Ismawati, Esti. Gunawan BS, Abdul Ghofir. 2015. Buku Ajar Sastra Indonesia Berbasis Karakter. Yogyakarta : Gambang Buku Budaya.

Ismawati, Esti dkk. 2016. Pengembangan Model Pembelajaran Sastra Indonesia Berbasis Karakter di SMA MA SMK. Meta Sastra. Volume 9, Nomor 2, Desember 2016. Jurnal Penelitian Sastra Terakreditasi Nasional. ISSN 2085-7268. Bandung : Balai Bahasa Jawa Barat.

Ismawati, Esti. 2016. Hilangnya Materi Sastra dalam Kurikulum SMA MA SMK 2013 dan Strategi Penangannya. PROSPECT. Jurnal Dewan Riset Daerah Klaten. ISSN 1907-0411.

Kompaskom. 6 Desember 2010. Pendidikan Karakter

Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. 2006. Jakarta: BNSP.

Lestyarini, Beniati. 2012. Penumbuhan Semangat Kebangsaan untuk Memperkuat Karakter Indonesia melalui Pembelajaran Bahasa dalam Jurnal Pendidikan Karakter. Yogyakarta: LPPMP UNY.

Oemarjati, Boen S. 2005. Pengajaran Sastra pada Pendidikan di Indonesia: Quo Vadis. Dalam index.asp?act=detail&idrec=213, diakses 3 Maret 2013.

Oemarjati, Boen S. 2010. Dengan Sastra Menapaki Proses Kreatif sebagai Basis Ketangguhan Watak. Makalah Utama Seminar Internasional PIBSI 32. Yogyakarta: Unwidha.

Rahayu, Yuni Sri, dkk. 2012. Jejak Budaya dalam Karakter Siswa Indonesia. Surabaya: UNESA.

Rendra, WS. 1975. Potret Pembangunan dalam Puisi. Jakarta: Balai Pustaka.

Suwarna, Purwadi, dan Veny Indria Ekowati. 2012. Pemberdayaan Karakter Hormat dengan Implementasi Tata Bahasa dan Tata Krama dalam Perkuliahan Ekspresi Lisan III dalam Jurnal Pendidikan Karakter. Yogyakarta: LPPMP UNY.

Suwondo, Tirto. 2008. Nilai-nilai Budaya Jawa. Jakarta: Pusat Bahasa.

Syawal, Gultom. 2012. Ujian Nasional sebagai Wahana Evaluasi Pengembangan Pendidikan Karakter Bangsa. Makalah Utama Semnas. Yogyakarta: Pascasarjana bekerjasama dengan HEPI DIY.

Triyono, Sulis. 2012. Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Jerman dalam Jurnal Pendidikan Karakter. Yogyakarta: LPPMP UNY.

Wagiran. 2012. Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana (Identifikasi Nilai-nilai Karakter Berbasis Budaya) dalam Jurnal Pendidikan Karakter. Yogyakarta: LPPMP UNY.

Norhayati Ab. Rahman dan Free Heraty. 2016. Kajian Perempuan Malaysia-Indonesia dalam Sastra. Jakarta : Yayasan Pustaka Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.15294/ijal.v3i1.10883

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.