Analysis of Knowledge, Understanding and Skills of Physics Teachers of State Senior High Schools in Developing and Analyzing Test Items

Y. Yusrizal, S. Suliyanah, T. H. Basri

Abstract

This study is aimed to determine the level of knowledge and understanding of physics teachers to the evaluation of learning and to describe the physics teachers skills in constructing and analyzing items. This type of research is quantitative descriptive, the technique of data collection is done by survey method using a developed questionnaire instruments. The population in this study is all physics teachers of Senior High School throughout the city of Banda Aceh. Those became the samples were 32 physics teachers of Senior High School randomly selected. The data obtained were analyzed descriptively. The results showed that only physics teachers of SMAN 4, SMAN 7, SMAN 8, SMAN 10 and SMAN 13 Banda Aceh who have very high category of knowledge and understanding level of the learning evaluation and the skills of physics teachers of Senior High School in Banda Aceh in constructing and analyzing the test items have not been satisfactory.

Keywords

evaluation; knowlegde; understanding; skills

Full Text:

PDF

References

Afriyani, D. P. (2013). Pelaksanaan Tugas Guru Profesional di Sekolah Menengah Atas Negeri Kota Pariaman, Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(1), 376-461.

Agusniar, E. (2015). Kemampuan Profesional Guru Bidang Studi Penndidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SDN 1 Simpang Peut Nagan Raya. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA 16(1),129-140.

Aji., Bastaman, S. & Winarno, M. E. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) Kelas VIII Semester Gasal, Jurnal Pendidikan, 1(7), 1449-1463.

Azim, S. & Khan, M. (2012). Authentic Assessment: an Instructional Tool to Enhance Students Learning. Academic Research International Journals, 2(3), 314-320.

Azwar, S.(2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakrta: Pustaka Pelajar.

Badriyah, L. (2014). Analisis Evaluasi Pembelajaran Mata Pelajaran Ekonomi Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(2), 96-108.

Camellia & Umi, C. (2012). Kemampuan Guru Dalam Membuat Instrumen Penilaian Domain Afektif pada Mata Pelajaran PKn di SMP Negeri Se-Kabupaten Ogan Ilir, Jurnal Forum Sosial, 5(02), 114-122.

Djaali & Pudji M. (2008). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Gable, R. K.(1986). Instrumen Development in Affective Domain. Boston: Kluwer Nijhoff Publishing.

Gaytan, J. & McEwen, B. (2007). Effective Online Instructional and Assessment Strategies. The American Journal of Distance Education, 21(3): 117-132.

Handayani, MB & Wahyu, R. (2014). Faktor-faktor yang menpengaruhi kinerja guru IPA (Sains) SMP Negeri Se-Kecamatan Ngaglik Kabupaten Sleman, Jurnal Penelitian Ilmu Penndidikan, 7(2), 94-105.

Harmawati, A. & Busnawir .(2014). Kualitas Tes Buatan Guru Mata Pelajaran Matematika Kelas VII SMP Negeri 8 Bau Bau Tahun Ajaran 2012/2013, Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2), 17-28.

Kartomo, A. I. & Slameto.(2016). Evaluasi Kinerja Guru Bersertifikasi, Jurnal Manajemen Pendidikan Magister Manajemen Pendidikan FKIP Universitas Kristen Satya Wacana, 3(2), 219-229.

Kusairi, S. (2012). Analisis Asesmen Formatif Fisika SMA Berbantuan Komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16, 68-87.

Lababa, D. (2008). Analisis Butir Soal dengan Teori Tes Klasik Sebuah Pengantar. Jurnal Iqra, 5(1), 29 -37.

Matondang, Z.(2009). Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian, Jurnal Tabularasa, 6(1), 87-98.

Munasco (2013). Bentuk Tes Formatif, Kualifikasi Guru dan Hasil Belajar Fisika dengan Mengontrol Kemampuan Awal. Jurnal Evaluasi Pendidikan. 4(1), 37-51.

Munadi, S. (2011). Analisis Validitas Kualitas Soal Tes Hasil Belajar pada Pelaksanaan Program Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 145-159.

Osnal, S. & Imam, W. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Akhir Semester melalui Workshop di KKG Gugus 02 Kecamatan Sumbermalang Tahun 2014/2015. Jurnal Pancaran 4(1), 67- 82.

Pujihastuti, I. (2010). Prinsip Penulisan Kuesioner Penelitian. Jurnal Agribisnis dan Pengembangan Wilayah, 2(1), 43-56.

Putra, Z. F. S., Mohammad, S. & Naniek, W. (2014) Analisis Kualitas Layanan Website BTKP-DIY Menggunakan Metode Webqual 4.0. Jurnal JARKOM, 1(2), 174-184.

Saikhoni. (2015). Validitas Prediktif Tes Masuk pada STKIP Muhammadiyah Prigsewu Lampung.Jurnal Fokus Konseling, 1(1), 23-33.

Shabir. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik. Jurnal AULADUNA, 2(2), 221-232.

Syafrudin, N. (2002). Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum, Jakarta: Ciputat Press.

Sulistyorini, Ayu, K., Pujayanto, & Elvin, Y. E. (2013). Analisis Pencapaian Kompetesi Kognitif Tingkatan Aplikasi (C3) dan Analisis (C4) dalam Pembelajaran Fisika Pada Siswa Kelas XI SMA Program RSBI. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 19-26.

Suryawati & Yulfikar. (2012). Kualitas Tes dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 9 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Peluang, 1(1), 71-80.

Widodo, L. (2012). Upaya Meningkatkan Kompeensi Guru dalam Menyusun Tes Hasil Belajar melalui Workshop Penilaian di SMPN 2 Panti Jember. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Profesi 2(2), 168 179.

Widoyoko, S. E. P. (2013). Optimalisasi Peran Guru dalam Evaluasi Program Pembelajaran, Jurnal Pendidikan, 22(2), 177-186.

Yusrizal , Soewarno & Zarlaida, F. (2011). Evaluasi Kinerja Guru Fisika, Biologi dan Kimia SMA yang sudah lulus sertifikasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 15(2), 269 286.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.