PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN EMBRIOGENESIS HEWAN UNTUK MENGOPTIMALKAN PEMAHAMAN KOGNITIF MAHASISWA

Siti Alimah

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran yang efektif dan adaptabel yang dapat memberikan pemahaman optimal tentang embriogenesis hewan pada struktur kognitif mahasiswa dan menambah keragaman sumber belajar biologi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas media pembelajaran yang dikembangkan memiliki kategori baik menurut ahli dan mahasiswa sehingga dapat disimpulkan bahwa media tersebut layak digunakan sebagai sumber belajar embriogenesis hewan.

 

This study aims to develop an interactive learning media program which is effective, efficient, and adaptable to support an optimal understanding of embryogenesis animal for the students’ cognitive structure and provide an alternative learning resource for biology field, especially for the subject of Animal Embryology. The result of research shows that the quality of the learning media is categorized as good by experts and students as the users. It means that the media being developed is feasible to be used as a learning media to study animal embryogenesis.

Keywords

learning media, embryogenesis animal, cognitive

Full Text:

PDF

References

Atwi Suparman. 2001. Desain Instruksional: Mengajar di Perguruan Tinggi. Jakarta: PAU-PPAI, Universitas Terbuka

McLaughlin, J., Arbeider, D. A. 2008. Evaluating multimedia-learning tools based on authentic research data that teach biology concepts and environmental stewardship. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(1). Diambil tanggal 18 Januari 2009. http://www.citejournal.org/vol8/iss1/science/article1.cfm

Muijs, D & Reynolds, R. 2008. Effective Teaching: Evidence and Practice. London: Sage Publications Ltd

Neo, M., & Ken T. K. Neo, Ken, T.K. 2001. Innovative teaching: Using multimedia in a problem-based learning environment. Educational Technology & Society 4(4) 2001 ISSN 1436-4522, 19-30. Diambil tanggal 20 Januari 2009. http://www.ifets.info/others/download_pdf.php?j_id=12&a_id=166

Neo, M., Neo, T.K., & Gillian Tai Xiao-Lian, G.T.X. 2007. A constructivist approach to learning an interactive multimedia course: Malaysian students' perspectives. Australasian Journal of Educational Technology, 23(4), 470-489.Diambil tanggal 20 Januari 2009. rjatkinson@bigpond.com

Padmo Dewi. 2004. Teknologi Pembelajaran: Peningkatan Kualitas Belajar melalui Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Pusat Teknologi Komunikasi dan Informasi Pendidikan.

Sudarmanto Dwi, Widya Yetty KS. & Ekawati Yuni. 2006. Multimedia Interaktif Sebuah Terobosan Pembelajaran Paket B. Jurnal Ilmiah PTK-PNF, 1(1), 46-56.

Dwi Sudarmanto, Yetty Widya KS.& Yuni Ekawati. (2006). Multimedia Interaktif Sebuah Terobosan Pembelajaran Paket B. Jurnal Ilmiah Visi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Pendidikan Non Formal (PTK-PNF) 1(1), 46-56

Refbacks

  • There are currently no refbacks.