ELEMEN BERNALAR TUJUAN PADA PEMBELAJARAN IPA MELALUI PENDEKATAN METAKOGNITIF SISWA SMP

S. Patonah

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan pembelajaran IPA menggunakan pendekatan metakognitif untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis pada siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah triangulasi mix method design. Dari hasil pengamatan, sejumlah 6 kelompok telah merespon pertanyaan, sehingga semua dapat dikatakan telah berpikir kritis karena dapat menginterpretasikan hasil pengamatan pada video dan dapat mempertimbangkan hasil percobaan sebelumnya. Penerapan pembelajaran IPA dengan pendekatan metakognitif dapat membuat siswa berpikir tentang perencanaan kerja sampai dengan pemecahan masalah yang dihadapi

The purpose of this study is to develop a learning science using metacognitive approach to enhance the ability of critical thinking in students . The research method used is triangulation mixed method design. From the results, a number of 6 groups have responded to the question , so that all can be said to have critical thinking because it can interpret the results of observations on video and can consider the results of previous experiments. The application of science learning with metacognitive approach can make students think about the planning work to solving those problems.

Keywords

Learning Science; metacognitive approach; learning science; elements of reasoning destination

Full Text:

PDF

References

Arend, B. 2009. Encouraging critical thinking in online threaded discussions. The Journal of Educators Online, 6 (1): 1-23.

Flavell, J. 1979. Metacognitive and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist. 34: 906-911.

Hasruddin. 2009. Memaksimalkan Kemampuan Berfikir Kritis Melalui Pendekatan Kontekstual. Journal Tabularasa PPs UNIMED, 6 (1): 48-60.

Inch, E. S. 2006. Critical Thinking and Communication: The Use of Reason in Argument (5 th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.

Jayapraba, G and Kanmani, M. 2013. Metacognitive Awareness In Science Classroom Of Higher Secondary Students. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4 (3).

Maulana. 2008. Pendekatan Metakognitif sebagai Alternatif Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa PGSD. Journal Pendidikan Dasar, (10).

Samotawa, U. 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Indeks.

Shannon, S.V. 2008. Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create Self-Directed Learners. Institute for Learning Styles Journal, 1:14-28.

Toit, S. & Kotze, G. 2009. Metacognitive Strategies in The Taching and Learning of Mathematics. Journal Phytagoras, 70: 57-67.

Yulianti, D. 2010. Bermain Sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak. Jakarta: PT. Indeks

Refbacks

  • There are currently no refbacks.