Natural Science Big Book with Baduy Local Wisdom Base Media Development for Elementary School

E. Andriana, A. Syachruroji, T. P. Alamsyah, F. Sumirat

Abstract

Big Book is an especially characterized storybook that being enlarged, both the text and the pictures and designed as interesting as possible so it could motivate the students in learning the lesson in school. Big Book media in this research was developed based on local wisdom in Baduy as the effort to introduce the local wisdom values in Baduy custom area, so it may grow the love towards the local custom. The benefit of using the local wisdom based Big Book is the teacher can easily interest the students to focus on the story that will be read and make it easier for the students in understanding the material because the contents of the material are related directly to the student’s daily life. From the data that have been gathered, there are 79.7% to learning material expert validation and 83.41% to learning media validation. So, it can be concluded that Big Book media is appropriate to be used in the learning process.

Keywords

baduy; big book; local wisdom; media

Full Text:

PDF

References

Anggraeni, K. (2016). Efektivitas metode steinberg dengan media big book terhadap keterampilan membaca nyaring. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(1).

Astari, N. L. P. M., Pudjawan, K., & Antara, P. A. (2016). Pemanfaatan media big book untuk meningkatkan kemampuan berbahasa inggris anak kelompok b2 dalam kegiatan ekstrakurikuler. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Dahlani, A., & Rahman, R. (2016). Pengaruh strategi rap (read–ask–paraphrase) dan strategi kwl (know–want to know–learned) terhadap kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar kelas iv. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 11-25.

Fatimah, F., & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan Science Comic Berbasis Problem Based Learning sebagai Media Pembelajaran pada Tema Bunyi dan Pendengaran untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2).

Handhika, J. (2012). Efektivitas media pembelajaran IM3 ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2).

Harjasujana, A. S., & Damaianti, V. S. (2003). Membaca dalam Teori dan Praktik. Bandung: Mutiara.

Indonesia, T. H. U. P. (2014). Efektivitas metode steinberg dalam pembelajaran membaca permulaan di sekolah dasar. pedagogik-pendas, 451.

Kasihani, K. E. (2007). Suyanto. English For Young Learners. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Kemdikbud, P. P. P. B. (2013). Survei Internasional PISA (Programme for International Student Assessment).

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). ANIDA’, 37(1), 27-34.

Najiah, A., Harun, C. A., & Silawati, E. (2016). Penggunaan Media Story Book dalam Pembelajaran Reading Comprehension di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal PGSD Kampus Cibiru, 4(4).

Nambiar, Mohana. (1993). Early Reading Instruction-Big Book in the ESL Classroom. Journal The English Teacher, 22 (2), 1-7.

Nasional, L. P. M. P. (2006). Standar Kompetensi Lulusan Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Puspaningrum, R. D., & Gunansyah, G. (2015). Pengaruh penggunaan media big book terhadap kemampuan literasi informasi siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).

Ridwan, N. A. (2007). Landasan keilmuan kearifan lokal. Jurnal Studi Islam dan Budaya, 5(1), 27-38.

Setiawati, I. K., & Rusilowati, A. (2013). Pembuatan Buku Cerita IPA yang Mengintegrasikan Materi Kebencanaan Alam untuk Meningkatkan Literasi Membaca dan Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2).

Sugiyono, P. D. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Sukmawati, D., & Cahyani, I. (2016). Efektivitas model concentrated language encounter (cle) dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 26-38.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis: Sebagai suatu keterampilan berbahasa.

Taufiq, M., Dewi, N. R., & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Terpadu Berkarakter Peduli Lingkungan Tema “Konservasi” Berpendekatan Science-Edutainment. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2).

Thamrin, H. (2013). Kearifan Lokal dalam Pelestarian Lingkungan (The Lokal Wisdom in Environmental Sustainable). Kutubkhanah, 16(1), 46-59.

Yuniati. (2014). Peningkatan keterampilan membaca permulaan melalui media big book siswa kelas ib sdn mangiran kecamatan srandakan (Doctoral dissertation, PGSD).

Zubaidillah, M. M., Kirana, K., & Poedjiastoeti, S. (2016). Development of stad cooperative based learning set assisted with animation media to enhanche students’learning outcome in an islamic junior high school. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(2).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.