Children Under Five Year Mother Class Program to Detect the Children Growth and Development

Linda Meliati, Ni Putu Karunia Ekayani

Abstract

This research objective is to analyze the effect of children under five year mother class program to mother’s knowledge and attitude to detect the children growth and development. The research is dummy experiment with nonrandomized pretest posttest design. The research is applied to mothers having children age 0 – 59 months in Puskesmas (Community Health Service Center) Gunungsari work region as many as 30 persons. The result is there are improvement of average knowledge and attitude score after the class. Previous average score of the mothers knowledge is 0.33 point and attitude 1.8367 point. After one month of the class, average score of the mothers knowledge become 0.67 point and attitude 2.1334 point. Statistic test result that there is effect of children under five year mother class program in mother’s knowledge and attitude to detect the children growth and development. There is no effect of the class implementation to mothers knowledge and there is effect of the class implementation to mothers attitude after one month intervention.

Keywords

Capital class toddler, Knowledge, attitude, detection growth

Full Text:

PDF

References

Abdurahmah, L., 2012. Pengaruh Metode Diskusi Kelompok Fungsional Terhadap Pengetahuan Ibu Tentang Tumbuh Kembang Balita (Studi Kasus Di Posyandu Margirahayu IV Desa Pekalongan Kecamatan Bojongsari Kabupaten Purbalingga. Unnes Journal Of Public Health, 1(2), pp. 1–7.

Adevia, M.C., & Budi, L.A.Y., 2016. Efektivitas SMS Bunda Dibanding Kelas Ibu Balita Terhadap Peningkatan Pengetahuan, Sikap, Perilaku. Public Health Perspective Journal, 1(1), pp. 21–28.

Ima, S.M., 2017. Pengaruh Pelatihan Stimulasi Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak. Prosiding Seminar Nasional & Internasional, pp.101–106.

Kemenkes, R.I., 2011. Pedoman Pelaksanaan Kelas Ibu Balita, Kementrian Kesehatan RI. Jakarta.

Lilik, H.A.K., 2014. Hubungan Pengetahuan Ibu Tentang stimulasi Tumbuh Kembang Balita Dengan Perkembangan Balita Usia 12 - 36 bulan di Posyandu Kasih Ibu 7 Banyu Urip Klego Boyolali Tahun 2014, Ilmu Kesehatan Anak Dalam Kebidanan. Trans Info Media, 6(1), pp. 83–100.

Mahmudah, U., Cahyati, W.H., & Wahyuningsih, A.S., 2015. Pengetahuan dan Tindakan Kader Posyandu Dalam Pemantauan Pertumbuhan Anak Balita. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 11(1), pp. 65–73.

Manurung, S.S., 2015. Hubungan Pengetahuan Ibu Dengan Sikap Dalam Pemenuhan Nutrisi Pada balita (0 - 5 Tahun) di Dusun Rejo Sari Desa Kwala Begumit Kecamatan Stabat Kabupaten Langkat tahun 2012. Ilmiah Keperawatan, 1(1), pp.1–7.

Ningtyas, S.F., 2017. Pengaruh Kelas Ibu Balita Usia 0-59 Bulan Terhadap Pengetahuan Pemanfaatan Buku Kia. Jurnal Keperawatan Dan Kebidanan, 8(1), pp. 63–71.

Notoatmodjo, S., 2010. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Rineka Cipta. Jakarta

Nurchairina, N., 2014. Pemberian Stimulasi Oleh Ibu Untuk Perkembangan Balita. Jurnal Keperawatan, X(1), pp.138–143.

Sri, L.K., & Endang, S.D.D., 2014. Pengaruh Kelas Ibu Balita Terhadap Peningkatan Pengetahuan, Sikap, Dan Keterampilan Ibu Balita Dalam Merawat Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Sukarasa Kota Bandung. Jurnal Bakti Kencana Medika, 4(1), pp.26–32.

Sulistiyawati, H.P., 2016. Pengetahuan Berhubungan dengan Sikap Ibu dalam Kemampuan Menstimulasi Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Balita dengan Gizi Kurang. Jurnal Ners dan Kebidanan Indonesia, 4(2), pp.63–69.

Wirawan, S., Abdi, L.K., & Sulendri, N.K.S., 2014. Penyuluhan Dengan Media Audio Visual Dan Konvensional Terhadap Pengetahuan Ibu Anak Balita. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 10(1), pp.80–87.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.