Model of Collaborative Learning to Improve Student’s Learning Ability in Nonformal Education Departement
(1) Department of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Yogyakarta
(2) Department of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Yogyakarta
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apriono, D. (2013). Pembelajaran Kolaboratif: Suatu Landasan untuk Membangun Kebersamaan dan Keterampilan. Diklus, 17(1).
Asmawati, A. A., Abd, M., & Mushawwir, T. A. (2013). Penerapan Pembelajaran Kolaboratif untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Siswa Kelas XI IPA 3 melalui Lesson study berbasis Sekolah di SMA Negeri 8 Makassar. bionature, 14(1).
Burghes, D., & Robinson, D. (2009). Lesson study: Enhancing mathematics teaching and learning. Reading, Berkshire, United Kingdom: CfBT Education Trust.
Baba, T. (2007). How is Lesson Study Implemented?. In Japanese lesson study in mathematics: Its impact, diversity and potential for educational improvement (pp. 2-7).
Catherine, L. (2004). Does Lesson Study Have a Future in the United States. Online: http://www. sowi-online. de/journal/2004-1/lesson_lewis. htm.
Dewi, M. R., Mudakir, I., &Murdiyah, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif berbasis Lesson Study terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Edukasi, 3(2), 29-33.
Lasidos, P. A., & Matondang, Z. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Rencana Anggaran Biaya Siswa Kelas XII Kompetensi Keahlian Teknik Gambar Bangunan SMKN 2 Siatas Barita–Tapanuli Utara. Educational Building, 1(1).
Perry, R., Lewis, C., Friedkin, S., & Baker, E. (2009, March). Teachers’ knowledge development during lesson study: Impact of toolkit-supported lesson study on teachers’ knowledge of mathematics for teaching. In annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego.
Sato, M. (2012). Dialog dan Kolaborasi di Sekolah Menengah Pertama: Praktek “Learning Communityâ€. Jakarta: Penerbit Pelita, Translation.
Dewanto, S. A., Slamet, S., Wulandari, B., & Pranoto, P. W. (2016). Implemantasi Lesson Study untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran pada Perkuliahan Keselamatan dan Kesehatan Kerja Melalui Pendekatan Cooperative Learning. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 97-103.
Susilo. et, al. (2011). Lesson Study berbasis Sekolah. Malang: Banyumedia Publising
Sriyanto, J. (2016). Peningkatan Kualitas Pembelajaran melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 16(1), 95-116.
Sudrajat, A. (2008). Lesson Study untukmeningkatkan Proses dan hasil Pembelajaran. Makalah disajikan pada, 22.
Stepanek, J. (2003). Researches in Every Classroom. Northwest Teacher, Spring.4(3), 2-5.
Trianto. (2016). Building Collaborative Learning Through Lesson Study. ICTEE, 1(1), 587
Utomo, B. T. (2011). Penerapan Pembelajaran Kolaboratif dengan Asesmen Teman Sejawat pada Mata Pelajaran Matematika SMP. Jurnal Pendidikan, 1(1), 55.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing & Abstracting