The Effectiveness of Fun Game Strategy in Improving Children’s Recognition of Geometric Shapes

Nur Hazizah(1), Sri Murni(2),


(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang

Abstract

Early childhood is an individual who is developing a process of growth This research is based on the underdeveloped ability of children to identify the geometry of children in the Al-Hidayah Kindergarten of Kamil. This phenomenon is due to the selection and use of inaccurate learning strategies that are not appealing to children. This research aims to help improve children’s recognition of geometric shapes through a fun game. This research used a pre-experimental method using one group pre-test post-test design. The subjects selected were 13 students of TK Al-Hidayah Tilatang Kamang. The data were collected using observation and the data analysis was examined by a statistical test. The descriptive result showed that fun game has improved children’s recognition of geometric shapes. The statistical analysis obtained a significant difference between pre-test and post-test scores. Hence, the fun game strategy has effectively improved children’s recognition of geometric shapes at TK Al-Hidayah Tilatang Kamang.

Keywords

Geometry; Fun game

Full Text:

PDF

References

Alders, C. J. (1961). Ilmu Ukur Ruang. Jakarta: Noor Komala.

Desy Wahyu R. Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri melalui Permainan Dakon Geometri, Pdf 2014, (diakses pada tanggal 20 Juli 2019)

Diana Mutiah. 2010, Psikologi Bermain Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana

Ernawati, N. (2015). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk-bentuk Geometri Melalui Media Smart Box pada Anak Kelompok B TK Dharma Wanita Persatuan Gilang Kecamatan Ngunut Kabupaten Tulungagung. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Fadillah, M. (2012). Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Fahmy, A. F. R., Wardono, & Masrukan. (2018). Kemampuan Literasi Matematika dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Model Pembelajaran Rme Berbantuan Geogebra. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(22), 559–567.

Fuadiyah, N. (2013). Upaya Meningkatkan Pengenalan Geometri dengan Permainan Puzzle Bervariasi pada Kelompok B TK Al-Hikmah Randudongkal-Pemalang Tahun Ajaran 2012/2013. IKIP PGRI Semarang.

Marifah, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Kognitif dalam Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Konstruktif pada Kelompok A di TK Hikari. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Marlisa, L. (2016). Tuntutan Calistung pada Anak Usia Dini. Golden Age Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 1(3), 25–38.

Masitoh. (2004). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mayangsari, D. (2018). Upaya Meningkatkan Penguasaan Konsep Bentuk Geometri dengan Metode Pembelajaran Demonstrasi di RA Al-kamal Kec. Percut Sei Tuan Lau Dendang Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Nur Hazizah. 2014. Peningkatan Kemampuan Matematika Awal Melalui Strategi Pembelajaran Kinestetik. Jurnal Pendidikan Usia Dini.Volume 8. Issue 2. Page 337-346. https://doi.org/10.21009/JPUD.082.013

Runtukahu, J. T., & Kandou, S. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rustiyanti, D. W. (2014). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Dakon Geometri pada Anak Kelompok A di TK Arum Puspita Triharjo Pandak Bantul. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugiyono. (2007). Metodologi Penelitian( Pendekatan Kuantitatif, Kuantitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sujarwo dan Eva Emania Elisa. 2011. Permainan (Games) dalam Bimbingan dan Konseling, Yogyakarta : Paramitra Publishing.

Sujiono, Y. N., & dkk. (2011). Metode Pengembangan. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sulistiyawati. (2013). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Permainan Tabung Angka di Kelompok Bermain Miftahul Jannah, Ngaliyan, Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Suparman, E., & Agustini, D. (2016). Modul Guru Pembelajar Taman Kanak-kanak Kelompok Kompetensi B. Bandung: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Bidang Taman Kanak-kanak & Pendidikan Luar Biasa, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Hak.

Suwarjo, & Eliasa, E. I. (2011). 55 Permainan dalam Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Paramitra Publishing.

Triharso, A. (2013). Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Andi Offset

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing & Abstracting