THE IMPLEMENTATION OF SCIENCE INQUIRY-BASED WEBSITE ORIENTED BY CULTURAL DEVIANCE SOLUTION TO INSTILL STUDENTS’ CHARACTER AND INDEPENDENCE
Abstract
This research aims to determine the influence of science learning website oriented by cultural deviance solution (CDS) based on inquiry to grow students’ character and independence on the learning material theme of Classification. This research design is Posttest Only Control Design by using Cluster Random Sampling technique to draw the sample. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the website was effective to be used to instill students’ character and independence.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhlis, I. & Dewi, N.R. 2013. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sciense Berorientasi Cultural Deviance Solution Berbasis Inkuiri Menggunakan ICT untuk Mengembangkan Kreativitas dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2 (5): 231-235.
Arikunto, S. 2012. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Asabere, N.Y., & Enguah, S.E. 2012. Use of Information & Communication Technology (ICT) in Tertiary Education in Ghana: A Case Study of Electronic Learning (E-Learning). International Journal of Information and Communication Technology Research. 2(1): 62-68.
Asyhari, A., Sunarno, W., & Sarwanto. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika SMA berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Pendidikan Karakter. Jurnal Inkuiri. 3(1): 62-75.
Baroroh, K. 2011. Upaya Meningkatkan Nilai-nilai Pemahaman konsep Peserta Didik melalui Penerapan Metode Role Playing. Jurnal Ekonomi & Pendidikan. 8 (2): 149-163.
Febriastuti, Y.D., Linuwih, S. & Hartono. 2013. Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa SMP Negeri 2 Geyer melalui Pembelajaran Inkuiri berbasis Proyek. Unnes Physics Education Journal. 2 (1): 27-33.
Listyawati, M. 2012. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Terpadu di SMP. Journal of Innovative Science Education. 1: 61-69.
Miranita. 2012. Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 1 (2): 204-210.
Praptiwi, L., Sarwi & Handayani, L. 2012. Efektivitas Model Pembelajaran Eksperimen Inkuiri Terbimbing Berbantuan My Own Dictionary untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Unjuk Kerja Siswa SMP RSBI. Unnes Science Education Journal. 1 (2): 86-95.
Purnamasari, H., M. Rahayuningsih, & Chasnah. 2012. Kunci Determinasi dan Flashcard sebagai Media Pembelajaran Inkuiri Klasifikasi Makhluk Hidup SMP. Unnes Science Education Journal. 1 (2): 103-110.
Puteh, S.N. & Salam, K.A.A. 2011. Tahap Kesediaan Penggunaan ICT dalam Pengajaran dan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid Prasekolah (Level of Readiness in Using ICT for Teaching and Its Effect on the Work and Behaviour of Preschool Pupils). Jurnal Pendidikan Malaysia. 36 (1): 25-34.
Sandi, G. 2012. Pengaruh Blended Learning terhadap Hasil Belajar Kimia Ditinjau dari Kemandirian Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. 45 (3): 241-251.
Suryadi, A. 2007. Pemanfaatan ICT dalam Pembelajaran.Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 8(3) : 83-96.
Taffardi. 2005. Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui E-Learning. Jurnal Pendidikan Penabur. 4 (4) : 85-97.
Wijaya, M. 2012. Pengembangan Model Pembelajaran e-Learning Berbasis Web dengan Prinsip e-Pedagogy dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Penabur. 11 (19): 20-27.
Zawadzki, R. 2010. Is processoriented guidedinquiry learning (POGIL) suitable as a teaching method in Thailand’s higher education?. Asian Journal on Education and Learning. 1 (2): 66 – 74.
Refbacks
- There are currently no refbacks.