Implementation Of Flipbook-Based E-Module In Basic Competence Of Using Pneumatic Measuring Instrument

Soni Jatmiko(1), Nur Qudus(2), Dwi Widjanarko(3),


(1) SMK Wiworotomo Purwokerto, Kabupaten Banyumas, Jawa Tengah
(2) Pascasarjana, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
(3) Pascasarjana, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Abstract

The development of appropriate learning media basically aims to create learning conditions that enable students to learn actively and fun so that they can achieve optimal learning outcomes. Therefore, the appropriate learning media is needed.
The purpose of this study is to determine the impact of the use of flipbook-based e-modules on learning outcomes in the basic competencies of using pneumatic measuring instruments between two groups of students. This study uses research and development approach.
The research at the feasibility test stage involved 2 module expert lecturers, 2 material expert lecturers and tenth grade students of the Automotive Light Vehicle Engineering Skills Competence with a total of 70 students as the control class and the experimental class. It is discovered that the application of e-modules using flipbooks is very practical, feasible, and effective to use to improve student learning outcomes, especially the material on the use of pneumatic measuring instrument. Based on these results, it can be concluded that flipbook e-module can be used to improve student learning outcomes in the competency of using pneumatic measuring instrument.

Keywords

e-module; flipbook; pneumatic measuring instrument

Full Text:

PDF

References

Aji, M. & Widjanarko, D. (2016). “Pengembangan Media Pembelajaran Memahami dan Memelihara Sistem Starter Tipe Konvensional Berbasis Buku Digital Electric Publication (EPUB)”. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 16 (1) : 37-42.

Anomeisa, A. B., & Ernaningsih, D. (2020). Media Pembelajaran Interaktif menggunakan PowerPoint VBA pada Penyajian Data Berkelompok. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1), 17–31.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rinneka Cipta.

Asmi, A.R., Surbakti B. A.N.D., & C.H.(2018). “Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Book Maker Materi Pendidikan Karakter untuk Pembelajaran Mata Kuliah Pancasila MPK Universitas Sriwijaya”. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 27(1):1-10.

Cahyono, D.N., Khumaedi, M., Hadromi. (2021). “The Impact of Audio-Visual Media toward Learning Result in the Subject of Seizing Picture” . Journal of Vocational Career Education, 6 (1) : 1-10.

Hamid, A., & Alberida, H., (2021). “Pentingnya Mengembangkan E-Modul Interaktif Berbasis Flipbook di Sekolah Menengah Atas”. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 3 (3): 911-918.

Hardiansyah, D. (2016). “Pengembangan Media Flash Flipbook Dalam Pembelajaran Perakitan Komputer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X TKJ SMK Negeri 7 Surabaya”. Jurnal IT Edu, 01 (02): 5-11.

Khairinal, Suratno, & Aftiani, R.Y. (2021). “Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X IIS 1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh”. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2 (1) : 458- 470.

Kusyanti. R. N. T. (2021). “Development of Interactive Digital Module Based on Virtual Laboratories in The Covid-19 Pandemic Era in Dynamic Fluid Materials”. International Journal of Active Learning, 6 (1): 41-48.

Rauda, R.D., Sutarno, H. & Waslaludin. (2017). “Penggunaan Media Flash Flipbook Dalam Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Jurnal Pendidikan, 1 (1) : 1-6.

Rindaryati, N.W. (2021). “E-Modul Counter Berbasis Flip Pdf pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika”. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5 (2) : 192-199. .

Simarmata, E. A., Santyadiputra, G. S., ST, M. C., & Divayana, D. G. H. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Pemrograman Desktop Kelas XI Rekayasa Perangkat Lunak di SMK Negeri 2 Tabanan. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 6(1), 93–102.

Solahudin, T. (2018). “Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis Dan Dinamis SMA”. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika. 3 (2) : 51-61.

Sugiania, K. A., Degengb, I. N.S., Setyosaric, P., & Sulton (2019). “The Effects of Electronic Modules in Constructivist Blended Learning Approaches to Improve Learning Independence” . International Journal of Innovation, Creativity and Change, 9 (10) : 82-93.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Vebrianingtyas, A.F., Sutopo, Y., Kusumawardani, R. (2022). “Application Andorid -Based Interactive Learning Media in Clean Water Pipe Instalation System Teaching Material” Journal Of Vocational Career Education” 7 (02), 41-46.

Wahyudi, D. (2019). “Pengembangan E-Modul Dalam Pembelajaran Matematika SMA Berbasis Android”. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 02 (02), 1-10.

Watin, E., & Kustijono, R. (2017). “Efektivitas Penggunaan E-book dengan Flip PDF Professional Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains”. Makalah. Seminar Nasional Fisika (SNF) FMIPA UNESA. Surabaya, 25 November 2017.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


PASCASARJANA UNNES,
Gedung A Kampus Kelud, Semarang 50233
Telp. +62248440516, +62248449017
Faks. +62248449969
Website: http://pps.unnes.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
p-ISSN 2339-0344. e-ISSN 2503-2305