PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI MATA PELAJARAN SOSIOLOGI
(1) Pascasarjana Universitas Negeri Semarang Kampus Gunungpati Semarang Jawa Tengah Indonesia. Kode Pos 50229
Abstract
Physical development needs to be balanced with moral development. One way of moral development in young people is through character education held in institutions of senior high school. The purpose of this study is to explore the experience ​​of SMAN 5 Semarang in habituating character education through Sociology. The research results show that character education in SMA Negeri 5 Semarang is implemented integratedly into the existing subjects. The investment of character education values through sociology courses can be viewed from several aspects, such as character values, character-based lesson plan and syllabus, character building by teachers, character-based learning media and evaluation of the investment of character education values. Development and cultivation of character education values in SMA Negeri 5 Semarang is also done through the provision of facilities such as places of worship, cultural and language labs and good Learning Resource Center, accompanied by a variety of programs ranging from extra-curricular activity, school culture development, wiyata mandala insight and of course supported by the vision and mission of the school.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akrab, S. 2010. ‘Model Pembelajaran Nilai dan Karakter Berbasis Nilai-nilai Kehidupan di Sekolah Dasar: UM Press di Malang’. Dalam Jurnal Ilmu Pendidikan. 1: 46-54
Albertus, D.K. 2010. Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global. Jakarta: PT Grasindo
Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Petunjuk Teknis Pengembangan Silabus dan Contoh atau Model Silabus SMA/MA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Chrisiana, W. 2005. Upaya Penerapan Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa (Studi Kasus Di Jurusan Teknik Industri UK Petra). Jurnal Teknik Industri. 7(1): 83-90
Fudyartanta, K. 2010. Membangun Kepribadian dan Watak Bangsa Indonesia yang Harmonis dan Intergal. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Handoyo, E. dan Tijan. 2010. Model Pendidikan Karakter Berbasis Konservasi, Pengalaman Universitas Negeri Semarang. Semarang: UNNES dan Cipta Prima Nusantara
Insriani, H. 2011. Pembelajaran Sosiologi Yang Menggugah Minat Siswa. Jurnal Komunitas. 3(1): 108-125
Judiani, S. 2010. Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 16(3)
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Penetapan Angka Kredit Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah. 2005. Jakarta: Diperbanyak oleh Biro Hukum dan Organisasi
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006. Jakarta: Diperbanyak oleh Biro Hukum dan Organisasi
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006. Jakarta: Diperbanyak oleh Biro Hukum dan Organisasi
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006. Jakarta: Diperbanyak oleh Biro Hukum dan Organisasi
Raharjo, S.B. 2010. Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia: Balitbang Kemdiknas di Jakarta. Dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 3: 229-238
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: Diperbanyak oleh Biro Hukum dan Organisasi
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.