Analisis Struktural Dan Relevansi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Novel Emak Karya Daoed Joesoef

Faridhatun Nikmah(1),


(1) IAIN Surakarta

Abstract

This study aims to describe (1) the intrinsic element of Daoak Joesoef's Emak Karya novel, and (2) its relevance in learning. This research is a descriptive qualitative study with a novel content analysis method. The results showed that: (1) Structural analysis, the theme of the novel Emak is the story of the relationship of eternal affection between a child and mother, the plot used is a forward path, characterization in the Emak novel is divided into three namely protagonists, antagonists, and extras. The point of view used is the viewpoint of the third person as the main character. The background used is the setting of the place, time and atmosphere. The dominant language style used by authors is parerelism, metaphor, symbolic, paradox, and association. The mandate used is written from the contents of the novel; and (2) Relevance as teaching material for class X high school.

 

Keywords

Novel, Structural Study, and Learning Relevance

Full Text:

PDF

References

Bahraeni. (2017). Efektivitas Pengembangan Bahan Ajar Ilmu Pendidikan Islam Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jingsau Melalui Kegiatan Desiminasi pada STAIS DDI MAROS. Journal.Uin-Alaudin.Ac.Id, VI(I).

Casram. (2016). Membangun Sikap Toleransi Beragama dalam Masyarakat Plural. Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1(2).

Hana Agustyaningrum, Purwadi, dan E. S. (2016). Analisis Struktural dan Nilai Pendidikan Karakter Novel Pukat Karya Tere Liye serta Relevansinya terhadap Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1).

Ismawanti, E. (2013). Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Keraf, G. (2002). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kusumawati. (2010). Jurnal Penelitian Analisis Pemakaian Gaya Bahasa Pada Iklan Produk Kecantikan Perawatan Kulit Wajah di Televisi. Universitas Sebelas Maret.

Nugroho, A. W. (2018). Profil Lengkap Daoed Joesoef, Mantan Mendikbud Indonesia yang Dikabarkan Meninggal Dunia Artikel ini telah tayang di pos-kupang.com dengan judul Profil Lengkap Daoed Joesoef, Mantan Mendikbud Indonesia yang Dikabarkan Meninggal Dunia, http://kupang.tribun. Kupang. Retrieved from http://kupang.tribunnews.com/2018/01/24/profil-lengkap-daoed-joesoef-mantan-mendikbud-indonesia-yang-dikabarkan-meninggal-dunia

Nurgianto, B. (2009). Statistik Terapan untuk Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyanto, B. (2005). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Rokhmansyah, A. (2013). Studi dan Pengkajian Sastra; Perkenalan Awal terhadap Ilmu Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wellek, A. W. & R. (2014). Teori Kesusastraan (Diterjemahkan oleh Melani Budianto).

Yanis Erlina, Ani Rahmawati, dan B. S. (2016). Kajian Psikologi Sastra, Nilai Pendidikan, dan Relevansinya sebagai Materi Ajar Sastra di SMA Pada Novel Ayah Menyayangi Tanpa Akhir Karya Kirana Kejora. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 4(1).

Yanuarti, E. (2017). Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Relevansinya dengan Kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 2(2).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.