Metode Resiprokal Dalam Pembelajaran Hitting Permainan Softball

Roas Irsyada(1), Rumini Rumini(2), Ranu Baskora Aji Putra(3),


(1) Universitas Negeri Semarang
(2) 
(3) 

Abstract

ABSTRAK Perlunya metode pembelajaran resiprokal dalam penguasaan teknik dasar memukul agar kemampuan memukul dapat lebih spesifik dalam melakukan evaluasi karena terdapatnya observer. Penelitian ini merupakan penelitian terapan dengan analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis logis yang bersifat deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi ketuntasan belajar mahasiswa pada materi hitting softball dengan nilai rata-rata kelas 80 dan tingkat kesesuain teknik  gerakan adalah 4.05 dengan kategori sangat sesuai.

 

Kata kunci: resiprokal, hitting, softball

 

ABSTRACT The need for reciprocal learning methods in mastering the basic techniques of hitting so that the ability to hit can be more specific in conducting evaluations because of the presence of observers. This research is an applied research with data analysis used in this study is a descriptive quantitative analysis. The results showed that the learning completeness of students in softball hitting material with an average grade of 80 and the level of conformity of movement techniques was 4.05 with a very suitable category

 

Keyword : reciprocal, hitting, softball

Keywords

reciprocal, hitting, softball

Full Text:

XML

References

Cassie Reilly-Boccial, dkk. 2015. Swing Kinematics Described in Division I Female Softball Players. The Journal Sport. http://thesportjournal.org/article/swing-kinematics-described-in-division-i-female-softball-players/. Accesed 25 Februari 2015. 14.48.

Glass, Gene V. and Kenneth D. Hopkins. 1984. Statistical Methods in

Education and Physichology. Second Edition. New Jersey : Printies HallInc.

Judi Garman, Michele Gromacki. 2011. Softball Skills and Drills (Second Edition).

Mosston, Ashworth. 2008. Teaching Physical Education (First Online Edition)

Mosston, Asworth. 1994. Teaching Physical Education. Fourthedition. New York:Macmillan Publishing Company.

Rusli Luthan dan Adang Suherman. 2000. Perencanaan Pembelajaran Penjaskes. Jakarta : Depdikbud.

Sulaiman. 2016. Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Dengan Pendekatan Sistem. FIK Universitas Negeri Semarang. Semarang.

Waham Soetahir, Agus Susworo. 2005. Modifikasi Permainan Softball di sekolah dasar.

Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, Volume 3, No. 1.

http://journal.uny.ac.id/index.php/jpji/article/view/6175. Diakses 25 Januari 2017. 15.41.

Yi-Wen Chang, dkk. 2011. Comparison Of Torso Twist Between Slap Hit And Ordinary Hit In Softball Hitting. Portuguese Journal of Sport Sciences. https://ojs.ub.uni-konstanz.de/cpa/article/viewFile/4773/4413. Accessed 25 Januari 2017. 15.35.

Nasution S. 1984. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta:

PT. Bina Aksara.

Rusli Lutan.1998. StrategiPembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:
Department of Sport Science, Universitas Negeri Semarang
Gd. F1 Lt. 1 FIK-UNNES, Jalan Raya Sekaran Gunungpati Semarang Indonesia 50229, Telp/Fax: (024) 8508007

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.