VALIDITY AND WASHBACK OF ENGLISH TESTS IN THE NATIONAL EXAMINATION

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Kurniawan Aprianto

Abstract

Penelitian ini meneliti validitas butir soal Bahasa Inggris dalam Ujian NasionalSekolah Menengah Atas dan dampaknya terhadap kegiatan dan proses pembelajaranyang dilakukan guru di kelas. Dalam penelitian ini digunakan gabungan metodedokumentasi dan survei. Data yang diteliti terdiri atas butir soal Bahasa InggrisUjian Nasional tahun 2010 dan 2011, dan tanggapan guru terhadap pertanyaanpertanyaandalam angket tentang butir soal Ujian Nasional dan pelaksanaannya.Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan analisis isi. Hasilpenelitian menunjukkan bahwa ditemukan ketidak sesuaian antara butir soal denganisi kurikulum Bahasa Inggris. Butir soal itu kurang autentik. Guru menggunakanmetode drill, latihan, dan kiat-kiat khusus untuk membantu siswa menyelesaikansoal-soal latihan ujian. Selain itu, guru menyelenggarakan pembelajaran regularpada dua tahun pertama, sedangkan tahun terakhir difokuskan untuk berlatihmengerjakan soal-soal yang diprediksi akan keluar dalam ujian nasional

The study investigates the validity of the English tests in the National Examination of SeniorHigh Schools and its washback to the teaching and learning process in the classroom. Thisis a combination of a documentary and a survey study. The data consisted of test items ofEnglish tests in the National Examination in 2010 and 2011 and teachers’ responses to thequestionnaires about English tests. The data were analyzed using a simple descriptive statisticsand a content analysis. The results show that there were significant incompatibilities betweenthe English test items in the National Examination and the school-based curriculum. The testitems were less authentic. Teachers used drills, exercises and tricks in assisting the students toanswer questions. In addition, the teachers conducted regular teaching and learning activitiesduring the first two years but focus on practicing on test items that might be found in theNational Examination.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Aprianto, K. (1). VALIDITY AND WASHBACK OF ENGLISH TESTS IN THE NATIONAL EXAMINATION. English Education Journal, 3(1). Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/eej/article/view/1323