STRATEGI PEMBELAJARAN PKn SEBAGAI SARANA PEMBENTUK KARAKTER SISWA SD DALAM MENCINTAI NEGARANYA MELALUI MATERI MENJAGA KEUTUHAN NEGARA INDONESIA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Intriyah .

Abstract

Indonesia is a unitary State in the form of a Republic. A unitary State is a State in which there is only one Government. The powers of Government are in the hands of the Central Government. NKRI is the country whose territory stretched between the towns of Sabang in the West of Indonesia and the city of Merauke in eastern Indonesia. In order to be a strong nationalism soul formed in students, especially starting from the Elementary School students in the learning process is very necessary emphasized the importance of the love of the homeland and to be realized in everyday life. Subjects PKn is subjects to form citizens with a smart, skilled, and character, a loyal to the nation and State of Indonesia with mandate of Pancasila and UUD 1945. Through lessons PKn is expected to realize the students who love the homeland, able to develop a personality that is participatory, accountable and so will manifest a democratic Indonesia community and loved his homeland and not easily broken crockery.


Indonesia adalah Negara kesatuan yang berbentuk republik. Negara Kesatuan adalah Negara yang di dalamnya hanya ada satu kekuasaan pemerintahan. Kekuasaan pemerintahan itu ada di tangan pemerintah pusat. NKRI adalah Negara yang wilayahnya membentang antara Kota Sabang di sebelah barat Indonesia dan Kota Merauke di sebelah timur Indonesia. Agar terbentuk jiwa nasionalisme yang kuat pada diri siswa, khususnya mulai dari siswa SD maka dalam proses pembelajaran sangat perlu ditekankan pentingnya cinta tanah air dan agar diwujudkan dalam kehidupan sehari-hari. Mata pelajaran PKn merupakan mata pelajaran untuk membentuk warga negara yang cerdas, terampil, dan berkarakter, setia kepada bangsa dan negara Indonesia dengan Amanat Pancasila dan UUD 1945. Melalui pelajaran PKn diharapkan dapat mewujudkan siswa yang cinta tanah air, mampu mengembangkan kepribadian yang partisipatif, bertanggung jawab sehingga akan terwujud masyarakat Indonesia yang demokratis dan lebih mencintai tanah airnya serta tidak mudah dipecah belah.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##