DREAM TO BE REAL: DISKURSUS PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SMP KEBON DALEM SEMARANG

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

R. Suharso

Abstract

The purpose of this research was to describe the implementation of the IPS who have the charge of the learning character education as well as analyze the obstacles teachers in doing the internalization of character education in social science learning. The research method used was qualitative design case studies, and research is conducted at the SMP Kebon Dalem Semarang. While the data analysis techniques with an analysis of the interaction. The results of the research implementation learning IPS SMP Kebon Dalem Semarang with the use of the syllabus and the RPP, the material being taught has loads of character include tolerance, patriotism, nationalism, and responsible, curiosity. Internalization of character education using a system running class, the primary purpose of learning used in religious life develops IPS that is faithful to God through mentoring education of conscience by teaching character tolerance. Constraints faced by teachers: looking for a teaching material limitations have the charge character education, parents perceptions about character of students in schools is the right solution in shaping the character of students.


Tujuan penelitian ini untuk mendiskripsikan pelaksanaan pembelajaran IPS Sejarah yang memiliki muatan pendidikan karakter serta menganalisis kendala guru dalam melakukan internalisasi pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS Sejarah. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif desain studi kasus, dan penelitian ini dilaksanakan di SMP Kebon Dalem Semarang. Sedangkan teknik analisis data dengan analisis interaksi. Hasil penelitian pelaksanaan pembelajaran IPS Sejarah SMP Kebon Dalem dengan penggunaan Silabus dan RPP, materi yang diajarkan memiliki muatan karakter meliputi toleransi, cinta tanah air, semangat kebangsaan, dan bertanggung jawab, rasa ingin tahu. Internalisasi pendidikan karakter dengan menggunakan sistem running class, tujuan utama yang digunakan dalam pembelajaran IPS Sejarah mengembangkan kehidupan religius yaitu beriman kepada Allah melalui pendampingan pendidikan hati nurani dengan mengajarkan karakter toleransi. Kendala yang dihadapi guru: keterbatasan mencari materi ajar yang memiliki muatan pendidikan karakter, persepsi orang tua mengenai pendidikan karakter disekolah adalah solusi yang tepat dalam membentuk karakter anak.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##