PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL DAN MOTIVASI BELAJAR IPS KOMPETENSI NEGARA MAJU DAN NEGARA BERKEMBANG PADA PESERTA DIDIK KELAS IX B SMP NEGERI 15 PEKALONGAN SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2017/2018

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Mufidah .

Abstract

Abstract


This study aims to improve the results and motivation of social studies learning on the competence of developed countries and developing countries by using the Make a Match learning model for students in class IX B of Pekalongan 15 Middle School. The research was carried out in two cycles. The average score of students in the first cycle that was completed was as many as 22 out of 38 students, or the level of completeness was 57.90% with an average grade of 72.50. In cycle II, students who complete as many as 33 out of 38 students with a completeness level of 86.84%, and the average grade reaches 80.40. The non-test results also showed a significant increase in the learning motivation of students from 70.18% with the criteria of good cycle I to 91.01% with excellent criteria in cycle II. The results of the study prove that the use of the Make a Match learning model can improve the learning outcomes and motivation of social studies in developed countries and developing countries on students of class IX B of Pekalongan 15 Middle School.


 


Abstrak


Penelitian ini bertujuan meningkatan hasil dan motivasi belajar IPS  pada kompetensi negara maju dan negara berkembang dengan menggunakan model pembelajaran Make a Match pada peserta didik kelas IX B SMP Negeri 15 Pekalongan. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus. Nilai rata-rata peserta didik pada siklus I yang tuntas adalah sebanyak 22 dari 38 peserta didik, atau tingkat ketuntasan sebesar 57,90% dengan nilai rata-rata kelasnya 72,50. Pada siklus II, Peserta didik yang tuntas sebanyak 33 dari 38 peserta didik dengan tingkat ketuntasan 86,84%, dan nilai rata-rata kelas mencapai 80,40. Hasil non-tes juga menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan terhadap motivasi belajar peserta didik dari 70,18% dengan kriteria baik siklus I menjadi 91,01% dengan kriteria baik sekali pada siklus II. Hasil penelitian membuktikan bahwa penggunaan model pembelajaran Make a Match dapat meningkatkan hasil dan  motivasi belajar IPS kompetensi negara maju dan negara berkembang pada peserta didik kelas IX B SMP Negeri 15 Pekalongan.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##