PENINGKATAN KOMPETENSI HUBUNGAN SOSIAL MANUSIA DENGAN STRATEGI INKUIRI SOSIAL BERBANTUAN MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA PESERTA DIDIK KELAS 7C SMP NEGERI 12 PEKALONGAN SEMESTER 1 TAHUN PELAJARAN 2017/2018

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Bekti Indrianisari

Abstract

The formulation of the problem of this research is how is the learning process, how big is the improvement of the competence of human social life and the behavior changes of students with interactive multimedia assisted social inquiry strategy for students of 7C class in Pekalongan 12 Middle School. This CAR is carried out in two cycles. Cycle I an average value of 59.58 with a level of completeness of 41.66,%, while in cycle II the average value became 87.08 with a completeness level of 91.67%. Behavioral changes occur from the aspect of activity, discipline, honesty, confidence, and the ability to work together and share for the better. It can be concluded that the social inquiry strategy assisted by interactive multimedia can improve learning outcome competencies.


 


Rumusan masalah penelitian ini adalah Bagaimanakah proses pembelajaran, Seberapa besar peningkatan kompetensi Kehidupan Sosial Manusia dan perubahan perilaku peserta didik dengan strategi inkuiri sosial berbantuan multimedia interaktif pada peserta didik kelas 7C SMP Negeri 12 Pekalongan. PTK ini dilakukan dua siklus. Siklus I nilai rata-rata 59,58 dengan tingkat ketuntasan 41,66, % , sedangkan pada siklus II nilai rata-rata menjadi 87,08 dengan tingkat ketuntasan 91,67%. Terjadi perubahan perilaku dari aspek keaktifan, kedisiplinan, kejujuran, kepercayaan diri, serta kemampuan bekerja sama dan berbagi menjadi lebih baik. Dapat disimpulkan bahwa strategi inkuiri sosial berbantuan multimedia interaktif dapat meningkatkan kompetensi hasil belajar.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##