ANALISIS KRITIS EKSISTENSI NILAI PATRIOTISME DALAM PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

R Samidi
Wahyu Jati Kusuma

Abstract

The purpose of this paper is to explore the existence of the value of patriotism through Citizenship Education in several countries with reference to Durkheim's social theory and Rousseau's politics. This paper describes the basic concepts of patriotism, types of patriotism, criticism of patriotism, patriotism in the world of education, and the importance of Citizenship Education as a form of solution in instilling patriotism values. This type of research uses the method of library study by collecting data from assessment results from primary books and scientific journals. The results of the review of several literature shows that in some countries, Citizenship Education is used as a socialization tool and has an important role in instilling patriotism values with the aim of forming citizens who have the character of caring and love for the nation and state.


Tujuan penulisan ini ialah mengeksplorasi eksistensi nilai patriotisme melalui Pendidikan Kewarganegaraan di beberapa negara dengan mengacu pada  teori sosial Durkheim dan politik Rousseau. Tulisan ini mendeskripsikan tentang  konsep dasar patriotisme, jenis-jenis patriotisme, kritik patriotisme, patriotisme di dunia pendidikan, dan pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan sebagai bentuk solusi dalam menanamkan nilai-nilai patriotisme. Jenis penelitian ini menggunakan metode studi kepustakaan dengan mengumpulkan data dari hasil pengkajian dari buku primer dan jurnal-jurnal ilmiah.  Hasil dari pengkajian beberapa literatur menunjukkan bahwa di beberapa negara, Pendidikan Kewarganegaraan dijadikan sebagai alat sosialisasi dan mempunyai peranan penting dalam menanamkan nilai-nilai patriotisme dengan tujuan terbentuknya warga negara yang memiliki karakter peduli serta cinta terhadap bangsa dan negara.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##