Marginal Propensity to Save of Workers in Textile Products Industry (TPT)

  • Khalwatul Ulya Jurusan Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang
  • P. Eko Prasetyo Jurusan Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang
Keywords: Marginal Propensity to Save, Savings Function, Consumption Function.

Abstract

The purpose of this study was to find out the desire to save the textile industry workers in Semarang Regency and the factors that influence it. This type of research is quantitative descriptive. The population in this study was Labor at 10 TPT Industries totaling 17,757. The sample was determined by 100 respondents using the Slovin formula, and was considered representative. The sampling technique used is simple random. Methods of collecting data used questionnaires, interviews and observations. Data analysis method used multiple linear regression. The variables used in this study are age, income, consumption and education level as independent variables. While the desire to save as a dependent variable. The results showed that the income variable and education level had a positive and not significant effect, the consumption variable had a negative and significant influence, the age variable had a negative and not significant effect on saving desires. Suggestions for optimizing the increase in savings, employees should be able to increase the desire to save by consuming as needed and reduce unnecessary expenses so that the amount of savings can be increased and the benefits of saving can be felt.

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keinginan untuk menyelamatkan pekerja industri tekstil di Kabupaten Semarang dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah Tenaga Kerja di 10 Industri TPT dengan total 17.757. Sampel ditentukan oleh 100 responden menggunakan rumus Slovin, dan dianggap representatif. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah acak sederhana. Metode pengumpulan data menggunakan kuesioner, wawancara dan observasi. Metode analisis data menggunakan regresi linier berganda. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah usia, pendapatan, konsumsi dan tingkat pendidikan sebagai variabel independen. Sedangkan keinginan untuk menabung sebagai variabel dependen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel pendapatan dan tingkat pendidikan berpengaruh positif dan tidak signifikan, variabel konsumsi berpengaruh negatif dan signifikan, variabel umur berpengaruh negatif dan tidak signifikan terhadap keinginan menabung. Saran untuk mengoptimalkan peningkatan tabungan, karyawan harus dapat meningkatkan keinginan untuk menabung dengan mengkonsumsi sesuai kebutuhan dan mengurangi biaya yang tidak perlu sehingga jumlah tabungan dapat ditingkatkan dan manfaat dari tabungan dapat dirasakan.

Published
2019-06-01
How to Cite
Ulya, K., & Prasetyo, P. (2019). Marginal Propensity to Save of Workers in Textile Products Industry (TPT). Efficient: Indonesian Journal of Development Economics, 2(2), 413-423. https://doi.org/10.15294/efficient.v2i2.30800
Section
Articles