Analysis of Spreading Investment Pattern in Central Java

  • Kukuh Hidayat Universitas Negeri Semarang
Keywords: Investment, PMA, PMDN, Entropy Theil Index, Klassen Typology

Abstract

The purpose of this research is to analyze the shifting pattern of spreading investment that occurs in Central Java from 2015-2019. This will also classification which area is still low on investment in Central Java in 2019. Furthermore, the research will reveal the factors that affect the spreading of investment in Central Java. The variables used in this research are PMA and PMDN investment, workforce, Consumer Price Index, Regional Minimum Wage and Tax. This research uses datacross-sectionn and time series from 2015 to 2019 that came from DPMPTSP Central Java, Bappenas, and BPS. The method for this research is Entrophy Theil Index, Klassen Typology and Regression.

Tujuan penelitian ini untuk menganalisis pola penyebaran investasi yang terjadi di Jawa Tengah tahun 2015-2019, mengklasifikasikan daerah yang masih kekurangan, dan faktor-faktor yang mempengaruhi penyebaran investasi di Jawa Tengah. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah Investasi PMA dan PMDN, Tenaga Kerja, IHK, UMR dan Pajak. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data cross section dan time series dari tahun 2015-2019 yang bersumber dari DPMPTSP Jawa Tengah, Bappenas dan Badan Pusat Statistik (BPS). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Entrophy Theil Indeks, Tipologi Klassen dan Regresi. Hasil dari penelitian ini menunjukan adanya pola yang memusat dalam persebaran investasi di Jawa Tengah dan terdapat 8 daerah yang masih minim mendapatkan alokasi investasi di Jawa Tengah pada tahun 2019.

 

Published
2022-12-17
How to Cite
Hidayat, K. (2022). Analysis of Spreading Investment Pattern in Central Java. Efficient: Indonesian Journal of Development Economics, 5(3), 267-275. https://doi.org/10.15294/efficient.v5i3.54490
Section
Articles