The Development Model of Learning Shot Put Oriented by Playing for Elementary School Students Development

Main Article Content

Guntur Firmansyah
Irwansyah Irwansyah

Abstract

Research development of aim products in the form of a model of learning-oriented bullets starting play in an effort to create a situation of active learning. The research method used is the method of research development (research and development), of the Brog and Gall which is divided into two stages, namely the early research (needs analysis) and development. Research conducted at SDN Klojen in Malang city. The instruments used are the now and interviews. Data were analyzed with a qualitative analysis techniques and qualitative descriptive. Based on the results of the expert analysis of the game, Physical Education in Elementary School , Learning experts and experts of athletics (Shot Put) assessing learning models Shot Put berorintasi play is at 88.75% category with good qualifications and a small group of trial results and large group shows that the model of learning is playing berorintasi cartridges starting at 84.72% category with the qualification of “good†so that learning the berorintasi bullet starting play have can be used as a model for improve the quality of learning making learning active and fun

Article Details

Section
Articles

References

Arikunto. S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.
Bahagia, Y. 2010. Pembelajaran Atletik. Jakarta : Direkorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Bakhrul, U. 2013. Penggunaan Pendekatan Bermain Dan Berlomba Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Tolak Peluru Gaya Membelakangi Pada Siswa Kelas Iv Di Sd Negeri Petung Ii Kecamatan Pasrepan Kabupaten Pasuruan. PEDAGOGIA Vol. 2, No. 1 (diakses 16 Mei 2018)
Creswell, J. W. 2010. Research Desaign Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar: Yogyakarta
Darmawan, A. D. (2018). Peningkatkan Pembelajaran Tolak Peluru Dengan Media Bola Tenis Pada Siswa Kelas Vi Madrasah Ibtida’iyah Psm Gambyok. Jurnal Koulutus, 1(1), 49-56.
Dwi Rizki Ambarwati, dkk. 2017. Pengaruh Daya Ledak Otot Lengan, Kelentukan Panggul, dan Koordinasiterhadap Keterampilan Tolak Peluru Gaya O’Brien. Available Online at http://journal.uny.ac.id/index.php/jolahraga Jurnal Keolahragaan, 5 (2), 2017, 207-215
Endang, 2010. Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan untuk SD/MI Kelas IV BSE. Jakarta: Pusat Perbukuan Kementerian Pendidikan Nasional.
Feri Fitriyanto. 2016. Peningkatan Kemampuan Tolak Peluru Dengan Pembelajaran Modifikasi Peluru Dari Bola Kasti Pada Siswa SDN Karang Pelem 1 Sragen Tahun 2016. Jurnal Ilmiah SPIRIT, ISSN; 1411-8319 Vol. 16 No. 2 Tahun 2016.
Maryani, E.2015. Meningkatkan hasil Belajar Tolak PeluruMelalui Permainan Tolak Sasaran Pada Dinding. Journal Of Physical Eduction, Sport, Health and Recreations. Active 4 (8) (2015) hal 2017-2021 ISSN 2252-6773
Muhammad Yusuf. 2016. Kontribusi Kekuatan Otot Tungkai Dan Daya Ledak Otot Lengan Terhadap Kemampuan Tolak Peluru Mahasiswa Fpok Ikip Mataram Tahun Akademik 2015/2016. JUPE, Volume 1 ISSN 2548 – 5555.
McCombs, B. L. (2000). Assessing the Role of Educational Technology in the Teaching and Learning Process: A Learner-Centered Perspective. In The Secretary’s Conference on Educational Technology (pp. 2–17). Retrieved from http://eric.ed.gov.silk.library.umass.edu/?id=ED452830
Priyo, H., Ranu, B., & Rumini. (2013). Pengembangan Pembelajaran PENJASORKES Tolak Peluru Dengan Modifikasi Ukuran Berat Peluru, 4(4).
Walker, T. D. (2015). Differentiating Learning Outcomes: A Student- Centered Approach with Value Added Benefits. The Journal of the World Universities Forum Www.ontheuniversity.com, 8(4), 1835–2030.
Purwanto. 2015. Upaya Meningkatkan Pembelajaran Tolak Peluru Dengan Menggunakan Media Bola Pasir Pada Siswa Kelas V MI NU 01 Kemantran Kecamatan Kramatan Kabupaten TegalTahun Pembelajaran 2013/2014. Journal Of Physical Eduction, Sport, Health and Recreations. Active 4 (8) (2015) hal 1988-1991 ISSN 2252-6773
Rosita, I. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tolak Peluru Melalui Media Bola Plastik Bekas. Journal Of Physical Eduction, Sport, Health and Recreations. Active 4 (8) (2015) hal 1978-1982 ISSN 2252-6773
Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: RajaGrafindo Persada
Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.
Sudijono. A. 2008. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Grafindo Persada
Sugiyono.2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualtitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka
Ulum, B. (2013). Penggunaan Pendekatan Bermain dan Berlomba Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Tolak Peluru Gaya Membelakangi Pada Siswa Kelas IV di SD Negeri Petung II Kecamatan Pasrepan Kabupaten Pasuruan. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 14-35.
Winarno, M.E. 2007. Metodologi Penelitian dalam Pendidikan Jasmani. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.
Winarno, M.E. 2011. Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan Jasmani. Malang: Media Cakrawala Utama Press.
Walker, T. D. (2015). Differentiating Learning Outcomes: A Student- Centered Approach with Value Added Benefits. The Journal of the World Universities Forum Www.ontheuniversity.com, 8(4), 1835–2030