MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KIDS ATLETIK LEMPAR TURBO MELALUI MODIFIKASI PERMAINAN BOLA BEREKOR BAGI SISWA KELAS 5 SDN 1 SUKOREJO TAHUN AJARAN 2013/2014

Main Article Content

Hasan Khoerudin

Abstract

The purpose of this study was to determine the improvement of learning outcomes athletic kids throwing turbo through modification of the game ball tailed for the Grade 5 Elementary School 1 Sukorejo academic year 2013/2014 . This study uses action research. In the implementation consists of two cycles. The instrument used in this study is the test performance of students, student observation sheet, and a written test. Based on the results, the percentage of mastery learning in the first cycle, psychomotor aspects of 32.4 %, 76.5 % affective aspects, cognitive aspects of 94.2 %, and mastery learning students classically 64.7 % of the total number of students. In the second cycle psychomotor aspects of 76.5 %, 88.2 % affective aspects, cognitive aspects of 97.1 %, and mastery learning students classically 85.3 % of the total number of students. In the present study showed an increase in student learning in classical completeness by 20.6 %, from 64.7 % to the first cycle to 85.3 % in the second cycle. Based on the above results, it was concluded that the modification of the game ball tailed in teaching athletic kids throwing turbo can improve student learning outcomes the Grade 5 Elementary School 1 Sukorejo academic year 2013/2014.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Hasan Khoerudin, PJKR FIK UNNES

Jurusan Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Keolahragaan,
Universitas Negeri Semarang, Indonesia

References

Abdulkadir Ateng. 1992. Asas Dan Landasan Pendidikan Jasmani. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
Acep Yoni. 2012. Menyusun Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Familia
Aip Syarifuddin. 1992. Atletik. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
Anisah Basleman. 2011. Teori Belajar Orang Dewasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Eddy Purnomo. 2007. Pedoman Mengajar Dasar Gerak Atletik. Universitas Negeri Yogyakarta
Husdarta dan Yudha M Saputra. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan
Kids Atletik. Online at
http://gege17.blogspot.com/2012/04/kids-atletik.html
Kunandar. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Mulyasa. 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nana Sudjana. 2009. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo
Oemar Hamalik. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sarana Dan Prasarana Kids Atletik. Online at
http://aconknugroho.blogspot.com/2012/04/sarana-dan-prasarana-kids-atletik-1256.html
Sisdiknas. 2007. Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Departemen Pendidikan Nasional
Soepartono. 2000. Media Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah
Suharsimi Arikunto.2006. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta
-------------------------2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta
-------------------------2009. Manajemen Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta
Sukintaka. 1992. Teori Bermain. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
Sumani Mukhlas. 2011. Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Supandi. 1992. Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani Kesehatan. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi
Yoyo Bahagia dan Adang Suherman. 2000. Prinsip-Prinsip Pengembangan Dan Modifikasi Cabang Olahraga. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah
Zainal Aqib. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya