PENINGKATAN PEMBELAJARAN GERAK DASAR ATLETIK DENGAN PERMAINAN POS BERANGKAI

Main Article Content

Anggi Ardiansyah

Abstract

The  purpose  of  this  study was  to  determine  the  presence  or  absence  of  an  increase  in  learning  basic  athletic
motion with sequential post game at third grade students of SDN 01 Sidosari Kesesi Pekalongan 2014 This
study is a Class Action Research (Classrom Action Research), the results of  studies using 2 cycles. Each cycle
begins with planning, action, observation / evaluation and reflection. As many as 24 students study subjects
consisted  of  16  boys  and  8  female  student.  Data  collection  is  done  by  using  the  data  field  observations  and
questionnaires obtained from the evaluation. In a study shows in the first cycle with the value of the percentage
of completeness 58% value is less satisfactory. Then resumed on the second cycle with a percentage value 92%
value  produced  in  accordance  with  desired.  From  the  research  that has  been  done  can  be  seen  that  the  post
game  sequential  increase  capacity  and  student  learning  outcomes  in  basic  athletic  motion  at  third  grade
students  of  SDN  01  Sidosari.  Improved  athletic  student  learning  basic  movement  using  the  postal  game
sequential mastery shown by the percentage value of greater that 92%.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Anggi Ardiansyah, PJKR FIK UNNES

Jurusan Pendidikan Jasmani dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Semarang

References

Agus Kristiyanto, 2010. Penelitian Tindakan Kelas
(PTK) Dalam Pendidikan Jasmani &
Kepelatihan Olahraga. Surakarta: UNS Press.
Arma Adullah, 1994. Dasar-Dasar Pendidikan
Jasmani. Jakarta: PMTK
Bahagia Y. (2012). Pengembangan Media
Pengajaran Penjaskes. Direktorat Pendidikan
Luar Biasa.
Depdiknas, 2004. Kurikulum Tingkat Satuan
Pendidikan. Jakarta:Depdiknas.
Decaprio, R. (2013). Aplikasi Teori Pembelajaran
Motorik Di Sekolah. Jakarta: Rajawali Pers.
Rahyubi, H. (2012). Teori-Teori Belajar Dan
Aplikasi Pembelajaran Motorik: Deskripsi
dan Tinjauan Kritis. Majalengka: Referens.
Rusli, Lutan. 2001. Asas – asas Pendidikan Jasmani.
Bandung: FPOK UPI.
Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito
Sugihartono, 2007. Psikologi Pendidikan.
Yogyakarta: UNY Pres
Sukintaka. 1992. Teori Bermain Penjaskes. Jakarta:
Depdikbud, Dirjen Dikti.
Sukintaka. 2004. Teori Pendidikan Jasmani. Filosofi
Pembelajaran & Masa Depan. Bandung:
Nuansa.
Syarifuddin.A. dan Muhadi (1992). Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdikbud.
Waryati. S. 1993. Pendidikan Permainan
Kecil . Jakarta : Departemen Pendidikan dan
Kebudayaan. Penerbit Universitas Terbuka.
Wahyuni, T. (2013). Mengenal Karakteristik anak
SD.
http://twahyu.student.fkip.uns.ac.id/2011/09
/30/ pada tanggal 24 Maret 2014
Wasty Sumanto, 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta:
PT Rineka Cipta.
www. Psikologi Bermain Anak. com/ Index. Php
www.kamusbahasaindonesia.org
Pedoman Penyusunan Skripsi, FIK Unnes Tahun
2014