HUBUNGAN BIMBINGAN BELAJAR SWASTA DENGAN HASIL BELAJAR BIOLOGI

  • Atika Ristanti Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
  • Sri Sukaesih Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
  • Dyah Rini Indriyanti Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Keywords: Learning outcomes, Motivation, Tutoring

Abstract

This study aims to describe the correlation tutoring activities and achievement motivation with the results of biological studies. The population in this study were students of class XII SMA Negeri 1 Pemalang. Samples were determined using purposive sample, the class XII science student XII IPA 1 to 5, total 195 students. This type of research is a correlational study. The research data includes data tutoring activities and motivation derived from the scale of student motivation, data motivate students attend private tutoring obtained from interviews and the results of learning from the teacher. Data were analyzed by descriptive quantitative SPSS 16. The study results who that student who attendtutorial private institutions were 60.5% and students who only attend school tutoring were 39.5%. There was a correlation between the activities of tutoring and student learning outcomes (r = 0.148). There was a correlation between learning motivation and learning outcomes of students (r = 0.249). Tutoring activities and motivation indicate a correlation to student learning outcomes (r = 0.284). The process of learning from school guidance sufficient to improve student learning outcomes.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hubungan kegiatan bimbingan belajar swasta dan motivasi belajar dengan hasil belajar biologi.Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII SMA Negeri 1 Pemalang. Sampel ditentukan menggunakan teknik purposive sample, yaitu siswa kelas XII IPA 1 - XII IPA 5 yang berjumlah 195 siswa. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional. Data penelitian meliputi data kegiatan bimbingan belajar dan motivasi belajar yang diperoleh dari skala motivasi belajar siswa, data motivasi siswa mengikuti bimbingan belajar swasta diperoleh dari hasil wawancara serta hasil belajar dari guru. Data dianalisis secara deskriptif kuantitatif dengan SPSS 16.Hasil penelitian yang diperoleh yaitu siswa yang mengikuti lembaga bimbingan swasta sebesar 60.5% dan siswa yang hanya mengikuti bimbingan belajar di sekolah sebesar 39.5%. Ada hubungan antara kegiatan bimbingan belajar swasta dan hasil belajar siswa (r=0.148). Terdapat hubungan antara motivasi belajar dan hasil belajar siswa (r=0.249). Kegiatan bimbingan belajar swasta dan motivasi belajar menunjukkan adanya hubungan terhadap hasil belajar siswa (r=0.284). Proses bimbingan belajar dari sekolah cukup untuk meningkatkan kemampuan hasil belajar siswa.

Author Biographies

Atika Ristanti, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia
Sri Sukaesih, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia
Dyah Rini Indriyanti, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia

References

Bray M. 2006. Private Supplementary Tutoring: Comparative Perspectives on Patterns and Implication. UNESCO International Institute for Educational Planning 36(4):515-530.

Bray M&PKwok. 2003. Demand for Private Supplementary Tutoring: Conceptual Consisderations, and Socio-economic Patterns in Hong Kong. Economics of Education 22(2003):611-620.

Chandra AA, Pratiwi & M Sharly.2009. Kehidupan Siswa yang Belajar di Bimbingan Belajar Alternatif. Jurnal Pendidikan Penabur 8(12)21-30.

Dahar RW. 1996. Teori-Teori Belajar. Bandung: PT. Gelora Aksara Pratama.

[Depdiknas] Departemen Pendidikan Nasional. 2009. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 52 Tahun 2008 tentang Kriteria dan Perangkat Akreditasi Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta: Novindo Pustaka Mandiri.

Hamdu G &A Lisa. 2011. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan 12(1):1-15.

Müller FH, P Marko, B Matthias &W Sebastian. 2006. Personality, Motives and Learning Environment as Predictors of Self-determined Learning Motivation. Jurnal Review of Psychology 13(2):75-86.

[PPSB] Panitia PSB. 2010. Laporan Kegiatan Penerimaan Siswa Baru R-SMA-BI Negeri 1 PemalangTahun Ajaran 2010/2011 Tanggal 5 April 2010 s.d. 15 Mei 2010. Pemalang: SMA Negeri 1 Pemalang.

Prayitno. 2010. Dasar Teori dan Praktis Pendidikan. Jakarta: PT. Gramedia.

Robbins SP &TA Judge. 2008. Organizational Behavior. New Jersey: Pearson Education.

Salim A. 1998. Pengaruh Kontrak Bimbingan Belajar terhadap Motivasi, Kebiasaan dan Prestasi Belajar Peserta Didik Berkesulitan Belajar. Jurnal Rehabilitasi & Remidiasi 84(20):48-60.

Salirawati D. 2012. Percaya Diri, Keingintahuan, dan Berjiwa Wirausaha: Tiga Karakter Penting Bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter 2(2):213-224.

Tella A. 2007. The impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria. Eurasia journal of Mathematics, Science, & Technologi Education 3(2):149–156.

Watson L. 2008. Private Expectations and Public Schooling: the Growth of Private Tutoring in Australia. Peer Refereed Conference Paper Presented to the Australian Association for Research inEducation (AARE) National Conference, 30 November–4 Desember 2008.

Published
2013-04-05
Section
Articles